အမ်ဳိးသားသယံဇာတ အက်ဳိးစီးပြားနဲ႔ M2

လက္ပံေတာင္းေတာင္ ေၾကးနီစီမံကိန္း တစ္ေနရာ (ဓာတ္ပံု-ဟိန္းမင္းထက္)
ျပီးခဲ့တဲ့ ဧၿပီလ မြန္ဂိုလီးယားႏိုင္ငံ အူလန္ဘာတြန္ ျမိဳ႕ေတာ္မႇာလုပ္တဲ့ ေဒသတြင္း ဒီမိုကေရစီ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ေတြ႕ဆံုဖလႇယ္ပြဲမႇာ၊ ဂုဏ္ထူးေဆာင္ ဧည့္သည္ေတာ္အျဖစ္ တက္ေရာက္ခဲ့တဲ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က အိမ္ရႇင္ႏိုင္ငံသားေတြကို မြန္ဂိုလြိဳက္ အႏြယ္တူ ဘိုးေဘးဘီဘင္ ေတြအျဖစ္ ႏႈတ္ခြန္း ဆက္သခဲ့ေလသည္။ တစ္ခ်ိန္တုန္းက ဦးေန၀င္းက ေဆြမ်ဳိးေပါက္ေဖာ္ ဆိုတဲ့စကားနဲ႔၊ အိမ္နီးခ်င္း တ႐ုတ္ၾကီးကို သံခင္း တမန္ခင္း ခဲ့သလို ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကလည္း သူ႔ထံုးစံအတိုင္း အရႊန္းေလး ေဖာက္ ျပီး ''ကြၽန္မတို႔ေတြမႇာလည္း Mongolia blue spot ဆိုတာ ရႇိခဲ့ၾကတယ္ေလ'' လို႔ ခ်စ္ၾကည္ေရးစကား ဆိုခဲ့သည္။ မႏုႆေဗဒအရ မြန္ဂိုေတြနဲ႔ ျမန္မာေတြဘယ္ေလာက္ ဆက္စပ္မူ ရႇိခဲ့သလဲေတာ့ မသိ။ မြန္ဂိုေတြရဲ႕ အေၾကာင္းကို ငယ္ငယ္က သမိုင္းဖတ္စာအုပ္မႇာပါတဲ့ ဂ်င္ဂ်စ္ခန္-ကူဗလိုုင္ခန္ နန္းဆက္နဲ႕ သူတို႔ရဲ႕အင္ပါယာၾကီး အင္အား ၾကီးမားခဲ့တာ၊ ပုဂံႏိုင္ငံေတာ္ၾကီးကို ထိပါးက်ဴးေက်ာ္ခဲ့တာ ဆိုတဲ့ သင္ခန္းစာေတြမႇာသာ ဖတ္ဖူး၊ သိဖူးခဲ့ျပီး ေနာက္ပိုင္းဘာမႇ ေထြေထြထူးထူး ထပ္မသိမိေတာ့။ အလြန္ လ်င္ျမန္လႇတဲ့ စစ္တပ္ၾကီးနဲ႔ ကမၻာတစ္၀က္ကို သိမ္းပိုက္ခဲ့တဲ့ လူမ်ဳိးေတြအေၾကာင္း ႏႇစ္ေပါင္းေထာင္ခ်ီ ၾကာလို႔ စြမ္းအင္ရင္းျမစ္ ေခတ္ႀကီးေရာက္မႇ ကမၻာ့အလယ္ စိတ္၀င္စားမႈ ျပန္ရလာၾက ျပန္သည္။ ဒီတစ္ခါေတာ့ ေလး၊ ျမားေတြကို ေက်ာမႇာပိုးရင္း ျမင္းေတြကို ဇက္ကုန္ဖြင့္ ခရီးႏႇင္စရာ မလိုေတာ့။ သူတို႔ရဲ႕ ကႏၲာရလြင္ျပင္ စားက်က္ မ်က္ခင္းၾကီးေတြရဲ႕ ေအာက္မႇာတင္ ကမၻာမႇာ တတိယ အၾကီးဆံုုးျဖစ္တဲ့ သတၲဳသိုက္ႀကီးက ရႇိႏႇင့္ေနခဲ့ေလျပီ။ အဲဒီေရႊေတြ ေၾကးနီေတြ အေျမာက္အျမား ရႇိေနတဲ့ Oyu Tolgoi သို႔မဟုတ္ Turquoise Hill လို႔ေခၚတဲ့ သတၲဳတြင္းႀကီးကို လြန္ခဲ့တဲ့ ႏႇစ္အနည္းငယ္အတြင္း အေသအခ်ာ ရႇာေဖြေဖာ္ထုတ္ လိုက္ႏုိင္ခ်ိန္ကစလို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ ဂ်ီဒီပီ ႐ုတ္ျခည္းခုန္တက္ သြားခဲ့ျပီး ကမၻာကလည္း ဂ်င္ဂ်စ္ခန္ကိုျပန္ျပီး စိတ္၀င္စားလာ ၾကေလျပီ။
ဒီမိုကေရစီ ႏႇီးေႏွာဖလႇယ္ပြဲရဲ႕ အဖြင့္မိန့္ခြန္းမႇာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ဒီမိုကေရစီနဲ႔ တာ၀န္သိမႈ၊ တာ၀န္ရႇိမႈေတြ အေၾကာင္း ေျပာရင္း ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ အေျခအေနခ်င္း ဆင္တူစြာပဲ မြန္ဂိုလီးယားဟာလည္း ကမၻာ့အင္အားႀကီး ႏိုင္ငံႀကီးႏႇစ္ခုရဲ႕ ၾကားမႇာ တည္ရႇိေနတယ္လို႔ ေထာက္ျပသြားခဲ့သလို ေခါင္းေဆာင္ခ်င္း အလြတ္ေဆြးေႏြးတဲ့ အခ်ိန္မႇာေရာ အဲဒီႏိုင္ငံႀကီးေတြရဲ႕ အင္အားၿပိဳင္ဆိုင္မႈအၾကား ဘယ္လိုရပ္တည္ မလဲဆိုတာေတြ၊ မက်က္တက်က္ ဒီမိုကေရစီစနစ္နဲ႔ မႏူးမနပ္ သယံဇာတဆိုင္ရာ မူ၀ါဒေတြကို ဘ၀တူႏိုင္ငံခ်င္း ဘယ္လိုေဆြးေႏြး ေျပာဆိုခဲ့ၾက ေလမလဲ။
သယံဇာတဆိုင္ရာ မူ၀ါဒဆိုတာမ်ဳိးဟာ ႐ႈပ္ေထြးတယ္လို႔ သိထားၾကေပမယ့္ ဘယ္ေလာက္ထိ ခက္ခဲ႐ႈပ္ေထြးမယ္ ဆိုတာကိုေတာ့ ခန္႔မႇန္းၾကည့္ဖို႔ပင္ မလြယ္။ အထူးသျဖင့္ တိုင္းျပည္က သယံဇာတ ေပါႂကြယ္ေနသေလာက္ ႏုိင္ငံေရးစနစ္အရ အားနည္းမႈေတြလည္း ျပည့္လွ်ံေနတဲ့ ႏိုုင္ငံေတြမႇာ ဆိုရင္ေတာ့ Resource curse ဆိုတဲ့ သယံဇာတက်ိန္စာ ငုိျခင္းရႇည္ကလြဲလို႔ တျခားေရြးခ်ယ္စရာ သိပ္မရႇိ။ ဒါမႇ မဟုတ္ရင္ေတာ့ Resource Nationalism ဆိုတဲ့ အမ်ဳိးသား သယံဇာတ အက်ိဳးစီးပြား ေႂကြးေၾကာ္သံကို ေအာ္ဟစ္ပစ္ လိုက္႐ုံသာ။ သိုု႔ေပမဲ့ အဲဒီေႂကြးေၾကာ္သံရဲ႕ ေနာက္ကြယ္မႇာရႇိတဲ့ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုမႈေတြက က်ယ္၀န္း နက္႐ိႈင္းသည္။ တကယ္ပဲ ျပည္သူလူထုဆီက ပဲ့တင္လာတဲ့ အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ အေျခခံတဲ့ သယံဇာတ အက်ဳိးစီးပြား ရလိုမႈလား၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူ တစ္စုဆီက ပ်ဳိ႕အန္တက္လာတဲ့ အမ်ဳိးသားပိုင္ အမည္ခံ ႏိုင္ငံပိုင္ ျပဳလိုမႈ လက္၀ါးၾကီးအုပ္ လိုမႈလား ဆိုတာကေတာ့ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံခ်င္း ျပႆနာ တစ္ခုခ်င္းစီကိုလိုက္လို႔ ကြဲျပားစြာ သံုးသပ္ဖို႔ လိုေပလိမ့္မည္။
အမ်ဳိးသား သယံဇာတ အက်ဳိးစီးပြား
Resource Nationalism ဆိုတဲ့ ျပႆနာကို အခုႏႇစ္ေတြ အတြင္းမႇာ ပိုျပီးက်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ ၾကားလာရသည္ဟု ဆိုသည္။ ႏုိင္ငံတကာ စာရင္းအင္း လုပ္ငန္းစုၾကီးျဖစ္တဲ့ EY ရဲ႕ ေလ့လာခ်က္ ကိန္းဂဏန္းေတြ အရဆိုရင္ သတၲဳသယံဇာတ က႑ရဲ႕ အႏၲရာယ္ အညႊန္းကိန္း ၁၀ ခုမႇာ နံပါတ္(၉)အျဖစ္ ရႇိေနခဲ့ရာကေနၿပီး ၂၀၁၁ ခုႏႇစ္မႇာ နံပါတ္(၁)ေနရာကို ခုန္တက္လာတဲ့အထိ ပူပူေလာင္ေလာင္ ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ထူးျခားတဲ့ ေရာဂါတစ္ခုလိုပဲ သူ႔ရဲ႕အေၾကာင္းရင္း ဇာစ္ျမစ္ကို မရႇာေဖြႏိုင္ နားမလည္ႏိုင္လည္း ရႇိေနခဲ့ၾကသည္။ ေရာဂါလကၡဏာ ေတြကေတာ့ ပိုင္ရႇင္ႏိုင္ငံ အစိုုးရေတြက အခြန္ေတြ တိုးေကာက္မယ္။ စာခ်ဳပ္ေတြ ျပန္ခ်ဳပ္ဆိုဖို႔ လုပ္လာမယ္။ ဥပေဒေတြ ျပင္ဆင္ဖို႔လုပ္မည္ စသည္ျဖင့္ ျပႆနာမ်ဳိးစံု ရႇာလာပါသတဲ့။ အထူးသျဖင့္ လက္တင္ အေမရိကတိုက္က ဆိုရႇယ္လစ္ ႏိုင္ငံေတြဟာ ဒီကိစၥမႇာ အစြာဆံုုး ႏိုင္ငံေတြျဖစ္တယ္။ အရင္းရႇင္ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြနဲ႔ အျမဲဓမၼႏၲရာယ္ ျဖစ္ေနတဲ့ ရင္းျမစ္ႂကြယ္၀တဲ့ ဗင္နီဇြဲလားတို႔ ဘိုလီးဗီးယားတို႔က ေရနံထုတ္လုပ္မႈေတြကို ႏိုင္ငံပိုင္ျပဳထားၿပီး ျဖစ္ေပမယ့္ အီေကြေဒါလို ဆိုရႇယ္လစ္ သံေယာဇဥ္ မကင္းတဲ့ အစိုးရက လတ္တေလာမႇာမႇ သူ႔ႏိုင္ငံထဲမႇာ ေရႊတူးေနတဲ့ ကေနဒါပိုင္ Kinross ေကာ္ပိုေရးရႇင္းၾကီးကို အခြန္ရာခိုင္ႏႈန္း ၇၀ ထိ တိုးေကာက္ျပီး ျပႆနာ ရႇာလိုက္တာေၾကာင့္ ႏႇစ္ႏႇစ္ေလာက္ ညိႇႏိႈင္းေနရင္း ေနာက္ဆံုးမႇာ လံုး၀ထြက္ခြာ သြားရေလသည္။ သတၲဳလုပ္ငန္းေတြအတြက္ သာသာယာယာရႇိခဲ့တဲ့ ခ်ီလီတို႔ ပီ႐ူးတို႔လို ႏိုင္ငံေတြမႇာေတာင္ အမ်ဳိးသားသယံဇာတဆိုတဲ့ အသံေတြ ထြက္စျပဳလာျပီ။ ေတာင္အာဖရိကလို ႏႇစ္ပရိေစၧဒၾကာေအာင္ လုပ္ငန္းစုကုမၸဏီၾကီးေတြနဲ႔ အသားတက် လုပ္ကိုင္လာခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံၾကီးမႇာလည္း မိုင္းအလုပ္သမား သမဂၢေတြရဲ႕ မၿငိမ္မသက္မႈေတြ အမ်ဳိးသားပိုင္ ျပဳလိုမႈေတြနဲ႕ လႈပ္လႈပ္ခတ္ခတ္ ရႇိေနသည္။ Resource Nationalism Index မႇာ ထိပ္ဆံုးက ေျပးေနတဲ့ အာဖရိကႏိုင္င ံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရဲ႕ ၾကားထဲမႇာ ျမန္မာနိုုင္ငံကလည္း နံပါတ္စဥ္(၅)မႇာ ရႇိေနသည္။ ၾသစေၾတးလ်လို ႏိုင္ငံမႇာေတာင္ ဒီျပႆနာက မကင္းခဲ့။ အခြန္ရာခိုင္ႏႈန္း ၄၀ ထိ တိုးလိုက္တဲ့ Resource Super Profit Tax ေၾကာင့္ အာဏာရ ေလဘာပါတီ အတြင္းမႇာ အကြဲအျပဲေတြပင္ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ လက္ရႇိမႇာ အားလံုးအာ႐ုံစိုက္ ၾကည့္ေနၾကရတဲ့ ပူပူေႏြးေႏြး ျပႆနာတစ္ခုကေတာ့ မြန္ဂိုလီးယားရဲ႕ Oyu Tolgoi သတၲဳသိုက္ၾကီး။
အမ်ဳိးသား သယံဇာတ အက်ိဳးစီးပြားနဲ႔ မြန္ဂိုလီးယား
လြန္ခဲ့တဲ့ အႏႇစ္ ၂၀ ေလာက္တုန္းက ႐ုရႇားျပန္ ဘူမိ႐ူပ ပညာရႇင္ Sanj တစ္ေယာက္ ဒီေနရာကို ေရာက္လာေတာ့ စိမ္းျပာေရာင္ အဆင္းရႇိေနလို႔ Turquoise Hill လို႔ေခၚၾကတဲ့ Oyu Tolgoi ကုန္းျမင့္ႀကီးဟာ လူသူမနီး ကႏၲာရႀကီး အလယ္မႇာ ဘာမႇထူးျခားမႈ မရႇိလႇေသး။ သူ႔ကိုလႊတ္လိုက္တဲ့ ႏိုင္ငံျခား ကုမၸဏီေတြက သိပ္မေမွ်ာ္လင့္ ထားေပမယ့္ သူကိုယ္တိုင္ကေတာ့ တစ္ေန႔ၿပီးတစ္ေန႔ ထူးျခားစြာ ေတြ႕လာရတဲ့ ဘူမိအေထာက္အထား ေတြေၾကာင့္ ေနာက္တစ္ေန႔ မိုးလင္းဖို႔ကိုေတာင္ စိတ္မရႇည္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ စိတ္အားထက္သန္မႈေတြ ျဖစ္ခဲ့ရသည္တဲ့။ ေနာက္ဆံုုးေတာ့ San နဲ႔ သူ႔အဖြဲ႕ ေဖာ္ထုတ္ေတြ႕ရႇိခဲ့တဲ့ ကမၻာ့အႀကီးဆံုး တစ္ခုျဖစ္ တဲ့သတၲဳသိုက္ၾကီးက မြန္ဂိုလီးယား တစ္ႏိုင္ငံလံုးရဲ႕ ကံၾကမၼာကို ေျပာင္းလဲပစ္လိုက္ေတာ့သည္။
တကယ့္တကယ္မႇာ သယံဇာတ က်ိန္စာဆိုတာကို ျပည္သူလူထုကသာ တိုက္႐ိုက္ခံစားရတာျဖစ္ၿပီး သယံဇာတ အက်ဳိးစီးပြား ဆိုတာက်ေတာ့ အုပ္ခ်ဳပ္သူ လူတစ္စုက အရင္ဆံုးစံစားရဖို႔ ျဖစ္ေနသည္။ ျဖစ္သင့္သည္ကေတာ့ သယံဇာတ ထုတ္ယူတဲ့ လုပ္ငန္းႀကီးေတြမႇာ ျပည္သူရယ္၊ အစိုးရရယ္၊ ကုမၸဏီႀကီးေတြရယ္ သံုးဦးသံုးဖလႇယ္ တိုက္ဆိုင္ညိႇႏႈိင္း ယူရမည္ . . .
|
စဥ္းစားၾကည့္ေလ။ ေရႊေတြ ေငြေတြ ေၾကးေတြ၊ တစ္ႏႇစ္ကို ေဒၚလာရႇစ္ဘီလီယံဖိုးေလာက္ အႏွစ္ ၄၀၊ ၅၀ ထုတ္လုပ္ႏုိင္မယ္ ဆိုတဲ့ ပမာဏက အဲဒီႏိုင္ငံရဲ႕ အနာဂတ္အတြက္ ဘယ္ေလာက္ေယာက္ယက္ ခတ္သြားေစမလဲ။ အထူးသျဖင့္ လက္ရႇိတာ၀န္ယူ လုပ္ကိုင္ေနတဲ့ အစိုးရအတြက္ ဒီေလာက္ႀကီးမားတဲ့ စီမံကိန္းႀကီးမႇာ တစ္ခုခုခြၽတ္ေခ်ာ္ တိမ္းေစာင္းမသြားဖို႔ ပူပင္စိုးရိမ္စိတ္ေတြ လိုတာထက္ ပိုမ်ားခ်င္ မ်ားလာမည္။ ဒါမႇမဟုတ္ရေလ လိုေလ အိုတေစၧျဖစ္ျပီး ေလာဘေတြ ပိုမ်ားလာတာလည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။ တစ္ကမၻာလံုးကေတာ့ မြန္ဂိုလီးယားမႇာ Resource Nationalism ရႇိေနၿပီလို႔ ေရာဂါတပ္ေပး လိုက္ၾကေပျပီ။
ကမၻာ့သတၲဳ ၀ယ္လက္ၾကီး တစ္ခုျဖစ္တဲ့ အိမ္နီးခ်င္း တရုတ္ကို ေက်ာ္ျပီး ျဗိတိသွ်ပိုင္ Rio Tinto ကုမၸဏီၾကီးနဲ႔ ဘယ္လိုအခ်ိတ္အဆက္ မိသြားသည္လည္းေတာ့မသိ ၂၀၀၉ ခုႏႇစ္မႇာ စာခ်ဳပ္, ခ်ဳပ္ေတာ့ မြန္ဂိုလီးယားဘက္က ၃၄ ရာခုိင္ႏႈန္းနဲ႔ က်န္တာအားလံုး ကုမၸဏီပိုုင္။ ႐ုရႇားဘက္ကို ပိုျပီးနီးစပ္တဲ့ မြန္ဂိုေတြအေနနဲ႔ သမိုင္းရန္ဖက္ တ႐ုတ္ရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈကို သတိထားတာလည္း ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္မည္။ အခုေတာ့ ကုမၸဏီဘက္က open pit ၾကီးအတြက္ ေျခာက္ဘီလီယံနဲ႔ စုစုေပါင္း ကုန္က်ေငြေဒၚလာ ၂၂ ဘီလီယံေလာက္ ကုန္က်ျပီးကာမႇ အစိုးရက စာခ်ဳပ္ကို ျပင္ဆင္ခ်င္လာသည္။ သူ႔ေ၀စုကို ၅၁ ရာခိုင္ႏႈန္း လိုခ်င္သည္ဟု ေျပာလာသည္။ ႏိုင္ငံထဲကို ေရာက္လာတဲ့ လုပ္ငန္းအေဆာက္အအံု အ၀၀နဲ႔ ႏိုင္ငံတြင္းက ကန္ထ႐ိုက္ လုပ္ငန္းေလးေတြရဲ႕ လည္ပတ္မႈကလြဲလို႔ အခုထက္ထိ သူ႔လက္ထဲကို ဒီသတၲဳတြင္းၾကီးက အျမတ္ေငြေတြက လံုးလံုးခဲခဲ ၀င္မလာေသး။ ျဖစ္ခ်င္ေတာ့ ကုုမၸဏီ ၾကီးကလည္း Underground အတြက္ ေနာက္ထပ္ ငါးဘီလီယံဖိုးေလာက္ တိုးခ်ဲ႕ဖို႔ လုပ္လာသည္။ ထံုးစံအတိုင္း စာခ်ဳပ္က Production Sharing Contract ဆိုေတာ့ ရလာတဲ့ ေရာင္းရေငြေတြထဲက ထုတ္လုပ္မႈ ကုန္က်စရိတ္ေတြ အရင္ႏုတ္ရဦးမည္။ ကုန္က်စရိတ္ေတြ မ်ားေလ အသားတင္ အျမတ္၀င္ဖို႔ ေနာက္က်ေလဆိုေတာ့ အစိုးရအေနနဲ႔ ေနာက္ထပ္တိုးခ်ဲ႕မႈေတြကို မလုပ္ေစခ်င္ေတာ့ျပီလား။ အစတုန္းက ေကာင္းဘိေကာင္းရဲ႕နဲ႔ အေႏႇာင္းက်မႇ မေသခ်ာခ်င္ေတာ့ျပီလား။ ဒါမႇမဟုတ္ တကယ္ပဲ သူ႔ႏိုင္ငံ လြင္ျပင္က်ယ္ၾကီးေတြရဲ႕ အလႇသဘာ၀ကို ဒီထက္ပိုျပီး မပ်က္စီးေစခ်င္သည္လား။ ျပီးခဲ့တဲ့ ဇူလိုင္လက ပထမဆံုး ထုတ္လုပ္မႈအျဖစ္ တင္ပို႔ေရာင္းခ်တဲ့ သတၲဳေတြကို အစိုးရႀကိဳးနီ စနစ္ေအာက္မႇာ မလိုအပ္ဘဲ ၾကန္႔ၾကာေစရာကစလို႔ ႏႇစ္ဖက္အျပန္အလႇန္ ျပႆနာေတြ အရႇိန္ျမင့္လာခဲ့သည္။ Underground Project ကို ဆက္မလုပ္ ေစခ်င္ဘူးဆိုေတာ့ ကုမၸဏီကလည္း ခန္႔ထားတဲ့ ႏိုင္ငံသား၀န္ထမ္း ၁၇၀၀ ေလာက္ကို အလုပ္ျဖဳတ္လိုက္သည္။ အခြန္ေရႇာင္မႈေတြ ရႇိေနတယ္လို႔ အစိုုးရက စြပ္စြဲ ျပစ္တင္ျပန္သည္။ ကုမၸဏီဘက္ကလည္း အခြန္ေဒၚလာ တစ္ဘီလီယံေက်ာ္ ေဆာင္ၿပီးသြားၿပီလို႔ သက္ေသျပသည္။ လိပ္ခဲတည္းလည္း ျဖစ္ေနတဲ့ Oyu Tolgoi မိုင္း ျပႆနာအတြက္ စက္တင္ဘာလထဲမႇာ အေရးေပၚလႊတ္ေတာ္ အစည္းအေ၀းပင္ ေခၚထားေလသည္။ ဒီပံုအတိုင္းဆို မျပီးမျပတ္ျဖစ္ေနတဲ့ သတၲဳတြင္း ဥပေဒျပင္ဆင္မႈ မူၾကမ္းကိုလည္း အတည္မျပဳႏုိင္ ဥပေဒက်က်နန မျဖစ္ေသးေတာ့လည္း ျပသာနာေတြက ေျဖရႇင္းဖို႔ခက္ခဲနဲ႔ လံုးခ်ာလည္ လိုက္ေနေပဦးမည္။
အမ်ဳိးသား သယံဇာတ အက်ိဳးစီးပြားနဲ႔ ျမန္မာျပည္
ျမန္မာျပည္မႇာလည္း သတၲဳတြင္း ဥပေဒကို အျပီးသတ္ မျပင္ဆင္ႏိုင္ေသး။ အတည္မျပဳႏိုင္ေသး။ အဲဒီလို တူညီစြာ ၾကန္႔ၾကာေနမႈကပင္ အမ်ဳိးသား သယံဇာတဆုိတဲ့ ျပႆနာရဲ႕ လကၡဏာတစ္ခုေပလား။ ျမန္မာျပည္မႇာေရာ ဒီျပႆနာက ဘယ္ေလာက္ထိ နက္႐ိႈင္းေနသလဲ။
ဥပေဒ တရား၀င္ အတည္မျပဳရေသးေပမယ့္ တာ၀န္ရႇိသူ အခ်ဳိ႕ရဲ႕ ေျပာဆိုခ်က္ေတြအရ ႏိုင္ငံေတာ္လို႔ ဆိုရမယ့္ သတၲဳတြင္း ၀န္ၾကီးဌာနဘက္က ကိုယ္တိုင္အခ်ဳိးက် ပါ၀င္ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမည္ မဟုတ္ဘဲ Dead rent ေျမငႇားခ၊ Royalties ခိုင္ေၾကးနဲ႔ Tax အခြန္ေတြသာ အမ်ဳိးအစား ခြဲျခားေကာက္ခံ ရယူမည္ဟု ဆိုသည္။ ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္နႇံမႈေတြကို ပံုသဏၭာန္ အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ဖိတ္ေခၚေနေပမယ့္ အေရးပါေသာ သတၲဳသိုက္ၾကီးမ်ားကိုေတာ့ အားလံုးခ်ဳပ္ဆို ျပီးစီးသြားျပီလို႔ တစ္ခါတည္း ပိတ္ေျပာထားသည္။ Green field နယ္ေျမသစ္ေတြမႇာသာ ကိုယ့္နည္းပညာ ကုန္က်စရိတ္နဲ႔လာျပီး ရႇာေဖြစမ္းသပ္ တိုင္းတာဖို႔ကို တိုက္တြန္းသည္။ ေဒသခံ တိုင္းရင္းသားပိုင္ လုပ္ငန္းေတြနဲ႔ ဖက္စပ္လုပ္ကိုင္ဖို႔ကိုလည္း လိုလားသည္ဟု ဆိုသည္။ ဆိုေတာ့ အမ်ဳိးသား အက်ဳိးစီးပြားကို ကာကြယ္ထားမယ္ဆိုတဲ့ သေဘာလကၡဏာေတြ ပါ၀င္ေနသည္။ ဒါ့အျပင္ ျပည္တြင္းထုတ္လုပ္မႈ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းေတြ တိုးျမင့္လာေအာင္ သတၲဳ႐ိုင္းအတိုင္း တင္ပို႔ေရာင္းခ်ျခင္းကို ကန္႔သတ္မည္ဟုလည္း ပါရႇိေသးသည္။ သင့္တင့္မွ်တပံုေတာ့ ေပၚေနသည္။ ဒါေပမဲ့ သင့္တင့္မွ်တပံုေပၚတဲ့ အဲဒီဥပေဒက ဘာလို႔ၾကန္႔ၾကာ ေနသနည္း။

ေၾကးစင္ေတာင္ႏႇင့္ စံပယ္ေတာင္ ေၾကးနီစီမံကိန္းအတြက္ သိမ္းဆည္းထားေသာ ေျမယာေလ်ာ္ေၾကးမ်ား အတြက္ ၾသဂုတ္ ၁၆ ရက္က ေဒသခံမ်ား ဆႏၵထုတ္ေဖာ္ေနစဥ္ (ဓာတ္ပံု-ဟိန္းမင္းထက္)
သို႔ေပမဲ့ အက်ပ္အတည္းျဖစ္ေနတဲ့ လက္ပံေတာင္းေတာင္ ေၾကးနီစီမံကိန္း စာခ်ဳပ္အသစ္ကေတာ့ လအနည္းငယ္ အတြင္းမႇာ လ်င္လ်င္ျမန္ျမန္ ထြက္လာခဲ့သည္။ ရက္ေရာလာပံုရတဲ့ စာခ်ဳပ္အသစ္အေပၚမႇာ ျပည္သူေတြအေနနဲ႔ ေက်နပ္မႈတစ္စံုတစ္ရာ ရသြားလို႔လားေတာ့မသိ။ လက္ပံေတာင္းေတာင္ အေရးဆိုတဲ့ ေသြးပူမႈေတြ တစ္တိုင္းျပည္လံုး အတိုင္းအတာ အေနနဲ႔ အနည္းနဲ႔အမ်ားေတာ့ ေအးစက္သြားခဲ့သည္။ စံုစမ္းေရးေကာ္မရႇင္ အဖြဲ႕၀င္ေဒသခံ လႊတ္ေတာ္အမတ္ ေဒၚခင္စန္းလိႈင္ ကိုယ္တိုင္ပင္ စာခ်ဳပ္အေဟာင္းတုန္းက ျပည္သူေတြ မသိခဲ့ရသလို ဒီစာခ်ဳပ္အသစ္မႇာလည္း ကြၽန္မတို႔အေနနဲ႔ ဘာမႇႀကိဳမသိ ခဲ့ရပါဘူးလို႔ ေျပာတာကလြဲလို႔ ဒီထက္ပိုၿပီး ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္မူေတြ ထြက္မလာခဲ့ေတာ့။
နဂိုတုန္းက ႏိုင္ငံေတာ္အတြက္ သတ္မႇတ္ထားတဲ့ အခြန္စုစုေပါင္း ၁၆ ရာခုိင္ႏႈန္းကလြဲလို႔ တစ္ျပားတစ္ခ်ပ္၊ တစ္စုတစ္ပံုမႇ ေ၀စုေပးမထားရာကေန ၅၁ ရာခုိင္ႏႈန္းၾကီး ျဗဳန္းဆို ေပးပစ္လိုက္သည္။ ဒီေ၀စုႀကီးထဲမႇာ မူလႏိုင္ငံေတာ္က ရသင့္ရထိုက္တဲ့ အခြန္ေတြကိုလည္း ပါသည္ဟုဆိုသည္။ အရင္က ၅၁ ရာခုိင္ႏႈန္းရခဲ့တဲ့ သဘာ၀မက်လႇတဲ့ ဦးပိုင္ရဲ႕ ေ၀စုႀကီးကိုေတာ့ ၁၉ ရာခိုင္ႏႈန္းအျဖစ္ ခ်က္ခ်င္းကိုယ္ရႇိန္ သတ္လိုက္သည္။ အရင္တုန္းက မပါခဲ့တဲ့ Mine Closure Fund (သို႕) Mining Rehabilitation Fund လို႔ေခၚတဲ့ ဒီသတၲဳတြင္းၾကီး ျပီးဆံုးကုန္စင္သြားတဲ့အခါ (သို႔) ဆက္မလုပ္ ျဖစ္ေတာ့တဲ့အခါ ဖုတ္ဖတ္ခါ ထမသြားဘဲ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ အဆံုးသတ္ေပးႏိုင္မယ့္ အစီအစဥ္ေတြ အတြက္လည္း ႏႇစ္စဥ္ေဒၚလာ ႏႇစ္သန္း ထည့္၀င္မ,တည္ ထားမည္လို႔လည္း ပါလာသည္။
Corporate Social Responsibility (CSR) လို႔ အေျပာမ်ားလာတဲ့ ေဒသခံလူထု အက်ဳိးအတြက္ ႏႇစ္စဥ္အျမတ္ေငြထဲက ႏႇစ္ရာခိုင္ႏႈန္း အသံုးခ်သြားမယ္ ဆိုတာကလည္း ႐ုတ္တရက္ေတာ့ ျငင္းရက္စရာမရႇိ။ သို႔ေပမဲ့ ေဒသခံအမ်ားစုကေတာ့ ယေန႔ထက္ထိ ျငင္းဆန္ကန္႔ကြက္ေနဆဲ။ အညာေနျပင္းျပင္းေအာက္မႇာ ဖ်င္အက်ႌ ေခါင္းမႇာပတ္လို႔ ၀ါးခေမာက္ေတြ ကိုယ္စီေဆာင္းရင္း ရႇိသမွ်အင္အားနဲ႔ တြန္းလႇန္ဆန္႔က်င္ ေနၾကဆဲပင္။ သူတို႔ေတြရဲ႕ ဆန္႔က်င္မႈမႇာ အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ေတြ ကိန္းေအာင္းေနပံု ေပၚေနေပမယ့္ အမ်ဳိးသား သယံဇာတ အက်ဳိးစီးပြားအတြက္ ေတာင္းဆိုေနတာလား ဆိုေတာ့လည္း မဟုတ္ေပ။ သူတို႔အတြက္ မေသခ်ာတဲ့ အက်ဳိးစီးပြားဆိုတဲ့ ကိစၥကိုစိတ္ကူးပင္ ယဥ္ၾကည့္ပံုမေပၚ။ သူတို႔လယ္ေျမေတြ မဆံုး႐ႈံးရဖို႔ကိုသာ လက္ေတြ႕က်စြာ ေတာင္းဆိုေနၾကေလသည္။ သယံဇာတ အက်ဳိးစီးပြား ဆိုတာကို ရယူလိုျခင္း မဟုတ္ဘဲ မေပးလိုျခင္းသာ ျဖစ္သည္။
တကယ္ေတာ့ လက္ပံေတာင္း အက်ပ္အတည္းဟာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္လာၿပီး ေဖ်ာင္းဖ်နားခ်႐ုံနဲ႔ ေျပလည္သြားမည့္ ျပႆနာမ်ဳိး မဟုတ္။ တ႐ုတ္ကုမၸဏီေတြ ၀င္ေရာက္လာမႈ၊ အစိုးရရဲ႕ အာဏာစက္ျပင္းထန္မႈ၊ လယ္ယာေျမ ေလ်ာ္ေၾကးနည္းပါးမႈ၊ အနာဂတ္ မေရရာမႈဆိုတာေတြ ေအာက္မႇာ ေဒသခံေတြအတြက္ မေက်နပ္မႈ အေဆာက္အအံုၾကီးက ျဖစ္သင့္တာထက္ပိုျပီး က်ယ္ျပန္႔နက္႐ိႈင္းခဲ့ၿပီး ျဖစ္ေနသည္။ တကယ္ဆိုရင္ ျမန္မာျပည္မႇာ တစ္တိုင္းျပည္လံုး အတိုင္းအတာနဲ႔ အမ်ဳိးသား သယံဇာတ အက်ဳိးစီးပြားလို႔ ေျပာဖို႔ထက္ လူမ်ဳိးစုတစ္ခုခ်င္း၊ တစ္ျပည္နယ္ခ်င္းရဲ႕ တိုင္းရင္းသား သယံဇာတ အက်ဳိးစီးပြားေရး ျပႆနာေတြက ပိုလို႔ေတာင္ ႐ႈပ္ေထြးလက္၀င္လႇသည့္ အေျခအေန။
အမ်ဳိးသား သယံဇာတ အက်ဳိးစီးပြားနဲ႔ M2
ျမန္မာနဲ႔ မြန္ဂိုလီးယားရဲ႕ တူညီမႈ၊ ဆက္စပ္မႈေတြကို ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ႐ိုး႐ိုးရႇင္းရႇင္း ျမင္ေပမယ္လို႔ စီးပြားေရး အခြင့္အလမ္း လုပ္ကိုင္လိုသူ တခ်ဳိ႕ကေတာ့ ဆန္းဆန္းျပားျပား ျမင္ခ်င္ျမင္ၾကေပလိမ့္မည္။ Silk Road Management လို႔ေခၚတဲ့ ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈ လုပ္ငန္းရဲ႕ တည္ေထာင္သူ Alisher က Myanmar- Mongolia- Mozambique ဆိုတဲ့ ႏိုင္ငံသံုးခုရဲ႕ ထူးျခားခ်က္ တူညီမူေတြကို ဘံုထုတ္လို႔ M3 Fund ရယ္လို႔ပင္ စီးပြားတီထြင္ထား ၿပီးေလၿပီ။ ဒီ M ေတြဟာ ဆိုရႇယ္လစ္ စီးပြားေရး စနစ္ႀကီးေအာက္မႇာ ကာလရႇည္ၾကာ ျငီးေငြ႕ေနခဲ့ၾကျပီး တံခါးဖြင့္စီးပြားေရးကို စိတ္အားထက္သန္ ေျမစမ္းခရမ္းပ်ဳိး ခါစမို႔ စြန္႔စားမႈမ်ားသလို အျမတ္အစြန္းလည္း ျမင့္ႏိုင္မယ္လို႔ တြက္ဆပံုရသည္။ ၿပီးေတာ့ တျခား စီးပြားထုတ္လုပ္မႈ၊ နည္းပညာ တတ္ကြၽမ္းက်င္မႈ ဘာမႇမရႇိခဲ့ေလေတာ့ ေျမထဲမႇာရႇိေနတဲ့ သယံဇာတေတြကိုသာ မႇီခိုထုတ္ယူ စားသံုးၾကမည့္ အ႐ိုင္းဆန္တဲ့ ေစ်းကြက္ေတြကလည္း စိတ္လႈပ္ရႇားစရာ ေကာင္းေနေပလိမ့္မည္။ သယံဇာတ က်ိန္စာနဲ႔ အမ်ဳိးသားသယံဇာတ အက်ဳိးစီးပြားဆိုတဲ့ အသံေတြေတာ့ ညံကာ မႇ ညံေရာ။
လူဦးေရ သုံးသန္းေလာက္သာရႇိတဲ့ မြန္ဂိုလီးယားလို ကုန္းပိတ္ႏိုင္ငံ တစ္ခုမႇာ ျပည္သူလူထုရဲ႕ အသံက မၾကားရသေလာက္ ရႇိေပမယ့္ လူဦးေရသန္း ၆၀ ေက်ာ္ရႇိတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမႇာေတာ့ ျပည္သူလူထုရဲ႕ အသံက က်ယ္ေလာင္လႇသည္။ မြန္ဂိုလီးယား အစိုးရက အသံမထြက္တဲ့ ျပည္သူကိုနာမည္ခံၿပီး အမ်ဳိးသား အက်ဳိးစီးပြားအတြက္ ကုမၸဏီႀကီး တစ္ခုကိုခ်ဳပ္ကိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားေနတဲ့ အခ်ိန္မႇာ ျမန္မာႏုိင္ငံမႇာေတာ႕ . . .
|
တကယ့္တကယ္မႇာ သယံဇာတ က်ိန္စာဆိုတာကို ျပည္သူလူထုကသာ တိုက္႐ိုက္ခံစားရတာျဖစ္ျပီး သယံဇာတ အက်ဳိးစီးပြား ဆိုတာက်ေတာ့ အုပ္ခ်ဳပ္သူ လူတစ္စုက အရင္ဆံုးစံစားရဖို႔ ျဖစ္ေနသည္။ ျဖစ္သင့္သည္ကေတာ့ သယံဇာတ ထုတ္ယူတဲ့ လုပ္ငန္းႀကီးေတြမႇာ ျပည္သူရယ္၊ အစိုးရရယ္၊ ကုမၸဏီၾကီးေတြရယ္ သံုးဦး သံုးဖလႇယ္ တိုက္ဆိုင္ညိႇႏႈိင္း ယူရမည္။ သို႔ေပမဲ့ လက္ေတြ႕မႇာေတာ့ ျပည္သူရဲ႕ အသံကို အစိုးရက နားေထာင္ခ်င္မႇ နားေထာင္သလို အစိုးရရဲ့ ေတာင္းဆိုမႈေတြကိုလည္း ကုမၸဏီႀကီးေတြက လိုက္ေလ်ာႏိုင္မႇ လိုက္ေလ်ာေပလိမ့္မည္။ လူဦးေရ သုံးသန္းေလာက္သာရႇိတဲ့ မြန္ဂိုလီးယားလို ကုန္းပိတ္ႏိုင္ငံ တစ္ခုမႇာ ျပည္သူလူထုရဲ႕ အသံက မၾကားရသေလာက္ ရႇိေပမယ့္ လူဦးေရ သန္း ၆၀ ေက်ာ္ရႇိတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမႇာေတာ့ ျပည္သူလူထုရဲ႕ အသံက က်ယ္ေလာင္လႇသည္။ မြန္ဂိုလီးယား အစိုးရက အသံမထြက္တဲ့ ျပည္သူကိုနာမည္ခံၿပီး အမ်ဳိးသား အက်ဳိးစီးပြားအတြက္ ကုမၸဏီၾကီးတစ္ခုကို ခ်ဳပ္ကိုင္ဖို႔ ၾကိဳးစားေနတဲ့အခ်ိန္မႇာ ျမန္မာႏုိင္ငံမႇာေတာ့ ဆူညံေနတဲ့ ျပည္သူ႔အသံကို မၾကားဟန္ျပဳလို႔ ကုမၸဏီႀကီးေတြနဲ႔ လက္၀ါးခ်င္း ႐ိုက္ထားျပီးခဲ့ၿပီ။ ျဖစ္ခ်င္ေတာ့ အရင္အစိုးရ လက္ထက္က လုပ္ခဲ့တာေတြလို႔ အျပစ္တင္လႊဲခ် ဖို႔ကလည္း Oyu Tolgoi မိုင္းႀကီးကို ၁၉၉၈ ခုႏႇစ္ေလာက္ ကတည္းက စၿပီး၀န္ႀကီးခ်ဳပ္သက္တမ္း ႏႇစ္ဆက္။ အခုလက္ရႇိလည္း ဒုတိယ သက္တမ္းျဖစ္ေနတဲ့ သမၼတႀကီး ကိုယ္တိုင္ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့တာ ျဖစ္သလို လက္ပံေတာင္းေတာင္ ႀကီးကိုလည္း အခုလက္ရႇိ သမၼတၾကီး ဦးသိန္းစိန္ကိုယ္တိုင္ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏႇစ္ထဲက ပါ၀င္လက္မႇတ္ ေရးထိုးထားတာ ျဖစ္ေနျပန္တယ္။
ဒီထက္ပိုၿပီး စိတ္၀င္စားဖို႔ ေကာင္းတာက ျမန္မာနဲ႔ မြန္ဂိုလီးယားဆိုတဲ့ M2 က မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ မဟာမိတ္ျပဳျပီး ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈေတြကို ႏိုင္ႏိုင္နင္းနင္း ထိန္းခ်ဳပ္ဖို႔ ႀကိဳးစားမယ္ဆိုတဲ့ ေလလံုးထြားမႈ သတင္းေယာင္ တစ္ခုျဖစ္သည္။ အဲဒီလိုသာ ဆိုရင္ေတာ့ Resource Nationalism သည္ ဇာတ္လိုက္ကေန လူၾကမ္းျဖစ္ခ်င္ ျဖစ္လာမည္။ ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြအတြက္ ၾကည္ၾကည္သာသာ မရႇိလႇတဲ့ အ႐ိုင္းေစ်းကြက္မႇာ ကုမၸဏီႀကီးေတြက ဆုတ္လည္းစူး၊ စားလည္း႐ူး ကုတ္ကတ္ၿပီး ရသေလာက္နဲ႔ ေက်နပ္ၾကရမည္လား။ ျမန္မာျပည္က ၀မ္ေပါင္လို တ႐ုတ္အစိုုးရ ေပၚလစီနဲ႔ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံ ျပဳထားတဲ့ ကုမၸဏီႀကီးမႇာ ျပႆနာ မရႇိေပမယ့္ မြန္ဂိုလီးယားက Rio Tinto လို အစုရႇယ္ယာရႇင္ေတြရဲ႕ လိုအင္ဆႏၵေပၚမႇာ အေျချပဳထားတဲ့ အမ်ားပိုင္ ေကာ္ပိုေရးရႇင္းႀကီးေတြ အေနနဲ႔ေတာ့ မေထာင္းသာလႇ။
ေဒသခံ တိုင္းရင္းသားျပည္သူေတြ အတြက္ကေတာ့ စီးပြားေရး စားက်က္ေျမအသစ္ ရႇာေဖြမႈေတြ ေအာက္မႇာ CSR လိုင္စင္ရ ကုမၸဏီႀကီးေတြရဲ႕ တာ၀န္ယူမႈေတြကို အသာထားလို႔ ကိုယ့္တာ၀န္ကိုယ္ အရင္ယူရင္း ကိုယ့္စားက်က္ေျမ အေဟာင္းေတြ ေပ်ာက္ကြယ္မသြားဖို႔ကို အစြမ္းကုန္ႀကိဳးစား ေနၾကရေပသည္။
Written by ေကသြယ္
Category: