ေဆာင္းႏွင္းေ၀ေ၀

White Star | 水曜日, 12月 18, 2013 |


P-s-18-12
မႏၱေလးၿမိဳ႕တြင္ ဒီဇင္ဘာ ၁၆ ရက္ နံနက္က ျမဴႏွင္းမ်ား က်ေရာက္ေနသည္ကို ေတြ႕ရစဥ္ (ဓာတ္ပံု-ေအာင္သူ)
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ သဘာ၀ ရာသီဥတုတြင္ ေႏြ၊ မိုး၊ ေဆာင္းဟူေသာ ရာသီျဖင့္ လည္ပတ္ေနလ်က္ရိွသည္။ တစ္ႏွစ္၏ တစ္ဆယ့္ႏွစ္လ အခ်ိန္ကာလကို ေႏြ၊ မိုး၊ ေဆာင္းဟူေသာ ဥတုသံုးလီျဖင့္ ေလးလလွ်င္တစ္ႀကိမ္ ပိုင္းျခားကာ သဘာ၀ အေျခအေနကို ေခၚဆိုသတ္မွတ္ထားသည္။ ေဆာင္းရာသီ၏ အခ်ိန္ကာလသည္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္မွသည္ တေပါင္းလျပည့္ေန႔အထိ ျဖစ္သည္။ ေဟမႏၲေဆာင္းဥတုဟူ၍ သတ္မွတ္ေခၚဆိုသည္။
မိုးရာသီအလြန္ ေဆာင္းရာသီအကူး ေဆာင္းဦးရာသီ တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ ေျမာက္ျပန္ေလညင္းႏွင့္အတူ နံနက္ခင္း၌ ျမဴႏွင္းမႈန္မ်ားကို တဖြဲဖြဲ ျမင္ေတြ႕ရစျမဲ ျဖစ္သည္။ ေဆာင္းရာသီသည္ ေႏြမိုးေဆာင္း ဥတုသံုးမ်ဳိးတြင္ အသာယာဆံုးႏွင့္ ႏွစ္သက္ၾကည္ႏူးဖြယ္ အေကာင္းဆံုးေသာ အခ်ိန္အခါျဖစ္သည္။ ေႏြရာသီကဲ့သို႔ ပူျပင္းေျခာက္ေသြ႕ေသာ ရာသီဥတုမ်ဳိး မရိွ။ မိုးရာသီကဲ့သို႔ စြတ္စိုထိုင္းမႈိင္းလြန္းေသာ ရာသီမ်ဳိးလည္း မဟုတ္ေပ။ ေဆာင္းရာသီ၏ အ႐ုဏ္ဦး နံနက္ခင္းအခ်ိန္မွ စတင္၍ ေအးျမေသာ ႏွင္းမႈန္မ်ားႏွင့္အတူ ေလႏုေအးကလည္း တိုက္ခတ္ေနေသာေၾကာင့္ စိတ္ႏွလံုးကို ေအးျမၾကည္လင္ေစသည္။ အ႐ုဏ္ဦး၏ အလင္းေရာင္ အေအးဓာတ္ႏွင့္အတူ သာယာေအးခ်မ္းေနသည့္ ႏွင္းစက္ႏွင္းမႈန္ ကေလးမ်ားသည္ သစ္ပင္မ်ား၏ အရြက္မ်ား၊ အကိုင္းအခက္မ်ားတြင္ ဟီးေလးခိုေနၾကသည္။
နံနက္ခင္း၏ ေနေရာင္ျခည္ ထြက္ေပၚလာခ်ိန္တြင္ သစ္ရြက္၊ သစ္ခက္မ်ားတြင္ ဟီးေလးခိုေနေသာ ႏွင္းစက္မႈန္မႈန္ ကေလးမ်ားသည္ ေျမသို႔သက္ဆင္းသြားၾကသည္။ ေဆာင္းရာသီ နံနက္ခင္း၏ ျမင္ကြင္းသည္ စိမ္းစိုတက္ၾကြလ်က္ အားမာန္သစ္ကို ေဆာင္လ်က္ရိွသည္။
ေဆာင္းရာသီ၏ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ျမင္ကြင္းမ်ားသည္ စိတ္ၾကည္ႏူးလန္းဆန္းဖြယ္ ျဖစ္သည္။ ေတာေတာင္ပတ္၀န္းက်င္ႏွင့္ သစ္ပင္ပန္းမန္မ်ားသည္ ရႊန္းစိုေသာ ႏွင္းရည္ႏွင္းစက္မ်ားျဖင့္ စိမ္းလန္းစိုျပည္ တင့္ဆန္းသာယာေနသည္။ ေတာေတာင္ပတ္၀န္းက်င္အတြင္း ျဖတ္သန္းစီးဆင္းေနေသာ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ားသည္လည္း သာယာၿငိမ့္ေညာင္းေသာ ေရအလ်ဥ္ျဖင့္ တသြင္သြင္ တၿငိမ့္ၿငိမ့္ စီးဆင္းေနသည္။ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ား၏ ပတ္၀န္းက်င္တြင္ ရိွေနေသာ သစ္ပင္ေတာေတာင္မ်ားသည္လည္း ေဆာင္းရာသီ၏ အေအးဓာတ္ အေငြ႕အသက္မ်ား လႊမ္းျခံဳမႈျဖင့္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ တစ္ခြင္လံုးတြင္ စိမ္းစိုႏုပ်ဳိ သစ္လြင္လ်က္ရိွသည္။ ေဆာင္းရာသီ သဘာ၀သြင္ျပင္ အလွကို ေခတ္အဆက္ဆက္၏ ျမန္မာ့စာဆိုရွင္ အေျမာက္အျမားတို႔သည္ ကဗ်ာလကၤာ အဖြဲ႕အႏြဲ႕မ်ဳိးစံုျဖင့္ သီကံုးမွတ္တမ္းတင္မႈ ျပဳခဲ့ၾကသည္။
ကုန္းေဘာင္ေခတ္ စာဆိုေက်ာ္ လက္၀ဲသုႏၵရ အမတ္ႀကီး၏ မဲဇာေတာင္ေျခ ပိုဒ္စံုရတုတြင္ ေဆာင္းရာသီ၏ သဘာ၀ႏွင့္ ရာသီဥတု အလွအပကို -
"တစ္ေတာင္လံုးမိႈင္း၊ စေရႊ႕ဆိုင္းေသာ၊ ေတာင္တိုင္းယွက္၍၊ ၀န္းကာေ၀့သည္၊ ေတာင္ေငြ႕ေ၀ေ၀၊ အေထြေထြႏွင့္ ေလလည္းေရာရာ မိုးမပါဘဲ၊ သံ၀ါေျဖာက္ေျဖာက္၊ ဆီးႏွင္းေပါက္" ဟူ၍ ဖြဲ႕ဆိုမွတ္တမ္း တင္ခဲ့သည္။
ႏွင္းမႈန္ကေလးမ်ား တဖြဲဖြဲက်ဆင္းလာခ်ိန္မွ စတင္ခဲ့ေသာ ေဆာင္းရာသီသည္ သဇင္ႏွင့္ ခြာညိဳပန္းမ်ား ဖူးပြင့္ေသာ နတ္ေတာ္လႏွင့္ ျပာသိုလတြင္ ခိုက္ခိုက္တုန္ေအာင္ ေအးျမလွသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ေႏွာင္း စာဆိုေတာ္ႀကီး အခ်ဳပ္တန္း ဆရာေဖသည္ ေဆာင္းရာသီ၏ အေအးလြန္ကဲမႈ ခံစားရပံုကို ေဆာင္းရတုပြဲ ေလးခ်ဳိးကဗ်ာျဖင့္ -"ေငြႏွင္းငယ္မႈန္၊ ေလညင္းရယ္ တသုန္သုန္ႏွင့္ ခ်မ္းပံုမွာ ကမ္းကုန္ရစ္တာမို႔ မန္းတုန္ေအာင္၊ လမ္းဆံုက ဟစ္ခ်င္ေတာ့" ဟူ၍ ေဆာင္းရာသီ မႏၲေလး၏ အေအးလြန္ကဲပံုကို ဖြဲ႕ဆိုခံစား . . . . .
ထိုနည္းတူ ပင္းယေခတ္စာဆိုရွင္ ငါးစီးရွင္ေက်ာ္စြာသည္လည္း ျမင္စိုင္းေရႊျပည္ ကာခ်င္းကဗ်ာတြင္ ျမင္စိုင္းေရႊျပည္၏ ေဆာင္းရာသီျဖစ္ေသာ ျပာသိုလ၏ သဘာ၀ အလွအပကို-
"ႏြယ္ပန္းခြာညိဳ ပြင့္ေပလို၊ ျပာသိုေဆာင္းလလယ္၊ ေဆာင္းလလယ္" ဟူ၍ သီကံုးဖြဲ႕ဆိုခဲ့သည္။
ေဆာင္းရာသီတြင္ ေတာင္သူလယ္သမားတို႔၏ လယ္ယာေျမမ်ား အလွအပသည္လည္း ႐ႈမၿငီးဖြယ္ ျဖစ္သည္။ တစ္ေမွ်ာ္တစ္ေခၚ ျဖစ္ေနေသာ လယ္ေျမမ်ားတြင္ ေကာက္ပဲသီးႏွံမ်ားသည္ ၀င္းမွည့္ကာ ေရႊ၀င္း၀ါသကဲ့သို႔ လည္းေကာင္း၊ ေရႊ၀ါေရာင္ ကမၺလာႀကီး ခင္းက်င္းထားသကဲ့သို႔ လည္းေကာင္း ၀င္း၀ါစိုျပည္ တင့္တယ္ေနသည္။ စပါးသီးႏွံမ်ား၏ ေရႊရည္၀င္းေနေသာ ေကာက္ႏွံစပါး အညြန္႔အဖူးမ်ားသည္ ေျမာက္ျပန္ေဆာင္းေလညင္း၏ ညင္သာစြာ ေ၀့၀ိုက္၍ တိုက္ခတ္မႈေၾကာင့္ ကိႏၷရီမ်ား ကေနသည့္ႏွယ္ ယိမ္းႏြဲ႕လွပေနသည္။ ေဆာင္းရာသီ၏ လယ္ကြင္းမ်ားမွ စပါးႏွံမ်ား၏ဟန္သည္ ႏွစ္သက္ေလးစားဖြယ္ ျဖစ္သည္။
ေဆာင္းရာသီတြင္ လစဥ္အလိုက္ ရာသီပန္းမ်ဳိးမ်ားသည္လည္း စံုစံုလင္လင္ ဖူးပြင့္ေ၀ဆာေနသည္။ တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ ခ၀ဲပန္း၊ နတ္ေတာ္လတြင္ သဇင္ပန္း၊ ျပာသိုလတြင္ ခြာညိဳပန္း စသည့္ပန္းမ်ားျဖင့္ ဖူးပြင့္ေ၀စည္ေနသည္။ ေဆာင္းရာသီ၏ ဖူးပြင္ေနေသာ ပန္းေပါင္းစံုတို႔အနက္ ေရွးျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္ ေခတ္အဆက္ဆက္တြင္ သဇင္ပန္းကို ပန္းျမတ္ေတာ္၀င္အျဖစ္ အေလးအျမတ္ ထားခဲ့သည္။  "ဘုန္းႏွင့္ကံႏွင့္ ေရႊသဇင္" ဟူ၍ပင္ တင္စားေခၚဆိုခဲ့ၾကသည္။ ေဆာင္းရာသီ၏ ျမန္မာ့ေတာ္၀င္ပန္းျဖစ္ေသာ သဇင္ပန္း၏ ဂုဏ္ရည္ကို ကုန္းေဘာင္ေခတ္စာဆိုေက်ာ္ ဦးတိုး၏ "ဘုန္းႏွင့္ကံႏွင့္ ေရႊသဇင္" ရကန္ကဗ်ာတြင္-
"စိမ့္ႀကီးၿမိဳင္ႀကီး၊ ရိပ္ႀကီးေတာေတာင္၊
ေနေရာင္မခ၊ ပန္းပ်ံပင္ဆင့္၊ ေျမႏွင့္ရန္ဖက္၊
ခက္လက္စိမ္းျမ၊ မိုးမခဘူး၊ ေနလသန္ေပါက္၊
ယဥ္ခ်ိန္ေရာက္ခါမွ၊ ႏွင္းေသာက္    ကယ္ရႊင္ရႊင္၊ ပြင့္ဖူးေတြဆင္ၾကတယ္" ဟူ၍ ဖြဲ႕ဆိုဂုဏ္တင္ခဲ့သည္။
ျမန္မာ့တစ္ဆယ့္ႏွစ္လရာသီတြင္ ေပ်ာ္ပြဲရႊင္ပြဲ အသီးသီးကို ခမ္းနားထည္၀ါစြာ ေရွးေခတ္အဆက္ဆက္မွသည္ ယခုအခ်ိန္ထိ က်င္းပခဲ့ၾကသည္။ ေဆာင္းဦးကာလ တန္ေဆာင္မုန္းလ၏ ကထိန္ပြဲ၊ နတ္ေတာ္လ၏ စာဆိုေတာ္ပြဲ၊ ျပာသိုလ၏ ျမင္းခင္းသဘင္ပြဲ၊ တပို႔တြဲလ၏ ထမနဲပြဲ၊ တေပါင္းလ၏ ဘုရားပြဲေတာ္မ်ားသည္ သမိုင္း၀င္ ရာသီပြဲေတာ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ေဆာင္းရာသီ၏ လစဥ္ပြဲေတာ္မ်ားကို ေရွးေခတ္အဆက္ဆက္တြင္ မင္းႏွင့္ျပည္သူတို႔ ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ပါ၀င္ဆင္ႏႊဲ ခဲ့ၾကမႈမ်ားကို ကုန္းေဘာင္ေခတ္စာဆို ဦးယာ၏ ဆယ့္ႏွစ္လရာသီဘြဲ႕ အဲခ်င္းမ်ားတြင္ "တန္ေဆာင္မုန္းလဖြဲ႕မွသည္ တေပါင္းလဖြဲ႕မ်ား၌ ေခတ္ေၾကးမံုျဖစ္ေရး" သီကံုးမွတ္တမ္း တင္ခဲ့သည္။
စာဆိုဦးယာ၏ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီဖြဲ႕ အဲခ်င္းကဗ်ာ၌ ျပာသိုလ၏ ျမင္းခင္းသဘင္ပြဲ ျမင္ကြင္းကို -
"ျမင္းခင္းပြဲေတာ္ ႏြယ္ပန္းေပၚ၍၊
စင္ေရာ္၀မ္းဘဲ၊ ေငြေသာင္သဲတြင္၊
ဆကဲၾကင္နာ၊ ငွက္ႀကိဳးၾကာတို႔
သံသာရင့္က်ဴး၊ ေပ်ာ္ၾကျမဴးလ်က္၊
ညြန္႔ဖူးစိုစို၊ ပန္းခြာညိဳလည္း" ဟူ၍ သဘာ၀အလွႏွင့္ ယွဥ္တြဲေဖာ္ျပ ဖြဲ႕ဆိုခဲ့သည္။
ေဆာင္းရာသီဦးျဖစ္ေသာ တန္ေဆာင္မုန္းလ၏ ႏွင္းမႈန္ကေလးမ်ား တဖြဲဖြဲက်ဆင္းလာခ်ိန္မွ စတင္ခဲ့ေသာ ေဆာင္းရာသီသည္ သဇင္ႏွင့္ ခြာညိဳပန္းမ်ား ဖူးပြင့္ေသာ နတ္ေတာ္လႏွင့္ ျပာသိုလတြင္ ခိုက္ခိုက္တုန္ေအာင္ ေအးျမလွသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ေႏွာင္း စာဆိုေတာ္ႀကီး အခ်ဳပ္တန္း ဆရာေဖသည္ ေဆာင္းရာသီ၏ အေအးလြန္ကဲမႈ ခံစားရပံုကို ေဆာင္းရတုပြဲ ေလးခ်ဳိးကဗ်ာျဖင့္ -
"ေငြႏွင္းငယ္မႈန္၊ ေလညင္းရယ္ တသုန္သုန္ႏွင့္ ခ်မ္းပံုမွာ ကမ္းကုန္ရစ္တာမို႔ မန္းတုန္ေအာင္၊ လမ္းဆံုက ဟစ္ခ်င္ေတာ့" ဟူ၍ ေဆာင္းရာသီ မႏၲေလး၏ အေအးလြန္ကဲပံုကို ဖြဲ႕ဆိုခံစား တင္ျပခဲ့သည္။
ေဆာင္းႏွင္းရာသီျဖစ္ေသာ တပို႔တြဲလ အကုန္ႏွင့္ တေပါင္းလဆန္းပိုင္းတြင္မူ ႏွင္းမႈန္ႏွင္းစက္မ်ား တျဖည္းျဖည္းနည္းလာ စဲလာခဲ့ၿပီး နံနက္ခင္း အခ်ိန္၌ ႏွင္းမႈန္တို႔အစား ျမဴမင္းလြင္မ်ား ေ၀့ဆိုင္းလာခဲ့သည္။ ႏွင္းၾကြးင္းႏွင္းက်န္မ်ားသည္ ေဆာင္းရာသီကို ႏႈတ္ဆက္မႈႏွင့္အတူ ေဆာင္းႏွင္းရာသီတြင္ ျမဴခိုးမင္းလြင္မ်ား ေ၀့ဆိုင္းကာ ေဆာင္းအကုန္ ေႏြအကူးသို႔ ဖန္တီးေစခဲ့သည္။
ျမန္မာ့ရာသီခြင္၏ ေႏြမိုးေဆာင္းသံုးရာ သီစက္၀န္းတြင္ ေဆာင္းရာသီသည္ ေႏြရာသီႏွင့္ မိုးရာသီတို႔ထက္ ရာသီဥတုမွ်တေသာ သေဘာရိွသည္။ လူသားတို႔အတြက္ ႏွစ္သက္မက္ေမာဖြယ္ေကာင္းေသာ ေဆာင္းရာသီ၏ သဘာ၀အလွကို ကဗ်ာဆရာႀကီး ရာမရကန္ ဦးတိုးက "ယဥ္ခ်ိန္ေရာက္ခါမွ" ဟူ၍ တင္စားဖြဲ႕ဆိုခဲ့သည္။ "ယဥ္ခ်ိန္" ဟူေသာ တင္စားခ်က္မွာ ေႏြမိုးေဆာင္း ဥတုသံုးလီတြင္ ေဆာင္းရာသီသည္ အသာယာဆံုး၊ အယဥ္ဆံုးအခ်ိန္ ျဖစ္သည္ဟူ၍ ၀ိေသသျပဳခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
ေဆာင္းရာသီ၏ နံနက္ခင္းအလွႏွင့္ သဘာ၀သည္ သာယာဟန္ ျပည့္၀ေနသည္။ သဘာ၀ေလာက၏ အားလံုးႏွင့္အတူ သက္ရိွတို႔၏ အားမာန္ျပည့္၀ေစေသာ အခါသမယလည္း ျဖစ္သည္။ ေဆာင္းနံနက္ခင္း၏ သာယာၾကည္ႏူးဖြယ္ ရာသီဥတုေအးျမ ၾကည္လင္လတ္ဆတ္ေသာေလကို တ၀ႀကီး ႐ွဴသြင္းခံစား၍ က်န္မာေရးအတြက္ လမ္းေလွ်ာက္ထြက္ၾကေသာ ရဟန္းရွင္လူ အေပါင္းတို႔အတြက္ လည္းေကာင္း၊ နံနက္ခင္း အလုပ္ခြင္ႏွင့္ စာသင္ေက်ာင္းမ်ားသို႔ ေလွ်ာက္လွမ္းေနေသာ လုပ္သားမ်ား၊ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ စိတ္ဓာတ္အားမာန္ကို လည္းေကာင္း၊ တစ္ေန႔တာအတြက္ စတင္လႈပ္ရွားရမည့္ အားအင္သစ္၊ ခြန္အားသစ္၊ ဥာဏ္စြမ္းသစ္မ်ားကို ဖြံ႕ၿဖိဳးေနေစသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ေဆာင္းရာသီ၏အလွ၊ ေဆာင္းႏွင္းေ၀ေ၀၏ အလွအပမ်ားတြင္ ေဆာင္းရာသီ၏ နံနက္ခင္း သဘာ၀အလွသည္ သဘာ၀အားမာန္ ႏိုးၾကားမႈ အလွကို ေဖာ္ေဆာင္ေနသာ သဘာ၀အလွႏွင့္ ေလာကအလွကို တန္ဆာဆင္လ်က္ ရိွေနေပသည္။

Category:

စာအုပ္စင္ အမွတ္( ၁ ) ျမန္မာ.ႏိုင္ငံေရးသတင္း,စာေပႏွင္.သုေတသနမွတ္တမ္းမ်ား