အေျခခံဥပေဒ ခံကတုတ္ႏႇင့္ လူထုကိုယ္စားျပဳမႈ

၂၀၀၈ ခုႏႇစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒကို အခ်ဳိ႕က ခံကတုတ္ဟုျမင္ၿပီး အခ်ဳိ႕က ထြက္ေပါက္ဟု ျမင္ၾကသည္။ အကယ္စင္စစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒဟူသည္ ျပည္သူလူထု၏ ရပိုင္ခြင့္မ်ား အခြင့္အေရးမ်ားကို ခုခံကာကြယ္ေပးမည့္ ခံကတုတ္ႀကီး ျဖစ္ၿပီး အခြင့္အေရးသမားမ်ား၊ အေခ်ာင္သမားမ်ား၊ ကိုယ္က်ဳိးရႇာ သမားမ်ားအတြက္ ထြက္ေပါက္ျဖစ္မည္ မဟုတ္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံတိုင္းတြင္ အေျခခံဥပေဒ ခံကတုတ္ႏႇင့္ လူထုကိုယ္စားျပဳမႈကို တန္ဖိုးထားရန္၊ အၿမဲတမ္းထိန္းညႇိေနရန္ အထူးအေရးႀကီးသည္။
ေရြးေကာက္ပြဲႏႇင့္အမ်ဳိးသားညီလာခံ
လက္ရႇိ ၂၀၀၈ ခုႏႇစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒသည္ ၁၉၉၃ ခုႏႇစ္၊ ဇန္န၀ါရီလ ၉ ရက္ေန႔တြင္ စတင္က်င္းပခဲ့ေသာ အမ်ဳိးသား ညီလာခံ၌ ျမစ္ဖ်ားခံခဲ့သည္။ ၁၉၉၂ ခုႏႇစ္ ဇူလိုင္လ ၁၀ ရက္ေန႔တြင္ အမ်ဳိးသား ညီလာခံ ကိုယ္စားလႇယ္ ၇၀၂ ဦး၏ အမည္မ်ားကို ထုတ္ျပန္ေၾကညာခဲ့ရာ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏႇစ္ ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီ အေထြေထြ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အေရြးခ်ယ္ခံ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလႇယ္ ၉၉ ဦးသာ ပါ၀င္ခဲ့သျဖင့္ ကိုယ္စားလႇယ္ စုစုေပါင္း၏ ၁၅ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ ရႇိခဲ့သည္ ။ႏိုင္ငံေတာ္ ၿငိမ္၀ပ္ပိျပားမႈ တည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႕သည္ ၁၉၉၂ ခုႏႇစ္ ဧၿပီလ ၂၄ ရက္ေန႔တြင္ အမ်ဳိးသား ညီလာခံကို ေျခာက္လအတြင္း ေခၚယူက်င္းပမည္ဟု ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲေရး လမ္းေၾကာင္းကို အစျပဳခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ ၁၉၉၆ ခုႏႇစ္ မတ္လ ၃၁ ရက္ေန႔တြင္ အမ်ဳိးသား ညီလာခံကို ရပ္နားခဲ့သည္။
၁၉၉၀ ျပည့္ႏႇစ္ေမလ ၂၇ ရက္တြင္ က်င္းပခဲ့သည့္ ပါတီစံုဒီမိုကေရစီ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲ ႏႇစ္ႏႇစ္ျပည့္ခါနီး အခ်ိန္တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ ၿငိမ္၀ပ္ပိျပားမႈ တည္ေဆာက္ေရး အဖြဲ႕သည္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒသစ္ ေရးဆဲြေရး စီမံခ်က္ လမ္းေၾကာင္းကို ပံုေဖာ္ခဲ့ၿပီး အမ်ဳိးသားညီလာခံကို ေခၚယူခဲ့သည္။ အမ်ဳိးသားညီလာခံႏႇင့္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲေရးစီမံခ်က္သည္ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏႇစ္ ပါတီစံုဒီမိုကေရစီ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ေတာင္ၿပိဳကမ္းၿပိဳ အႏိုင္ရရႇိခဲ့ေသာ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္အား အာဏာလႊဲေျပာင္းေရး အစီအစဥ္ကို ေခ်ဖ်က္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ၁၉၉၆ ခုႏႇစ္တြင္ အမ်ဳိးသားညီလာခံကို ရပ္နားခဲ့ ၿပီးေနာက္ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးသည္ ေသာင္မတင္ ေရမက် အေနအထားသို႔ ေရာက္ရႇိခဲ့သည္။ န၀တအစိုးရသည္ အာဏာလႊဲေျပာင္းေရး အက်ပ္အတည္းကို အေျခခံဥပေဒသစ္ ေရးဆြဲေရးကို ဦးတည္ေသာ အမ်ဳိးသားညီလာခံႏႇင့္ လမ္းလႊဲႏိုင္ခဲ့သည္။
လမ္းျပေျမပံုႏႇင့္ ညီလာခံဒုတိယအေက်ာ့
ႏိုင္ငံေတာ္ ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏႇင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီသည္ ၂၀၀၃ ခုႏႇစ္ ၾသဂုတ္လ ၃၀ ရက္ေန့တြင္ အဆင့္ခုနစ္ဆင့္ ပါ၀င္ေသာ ဒီမိုကေရစီ လမ္းျပေျမပံုကို ခ်မႇတ္ခဲ့သည္။ လမ္းျပေျမပံု၏ ပထမအဆင့္သည္ ၁၉၉၆ ခုႏႇစ္ကတည္းက ရပ္နားထားခဲ့ေသာ အမ်ဳိးသားညီလာခံကို ျပန္လည္က်င္းပရန္ ျဖစ္သည္။ ၂၀၀၃ ခုႏႇစ္ ေမလ ၃၀ ရက္ ဒီပဲယင္း တိုက္ခိုက္မႈအၿပီး သံုးလအတြင္း လမ္းျပေျမပံု ခ်ျပခဲ့ျခင္းသည္ ႏိုင္ငံတကာ၌ ဒီပဲယင္း တိုက္ခိုက္မႈကို အေၾကာင္းျပဳလ်က္ ရင္ဆိုင္ေနရေသာ စိန္ေခၚမႈမ်ား ဖိအားေပးမႈမ်ားကို ေလ်ာ့ခ်ႏိုင္ရန္ အာ႐ုံေျပာင္းရန္ ဗ်ဴဟာေျမာက္ စီမံခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ လမ္းျပေျမပံု ခုနစ္ခ်က္သည္ ဒီပဲယင္း တိုက္ခိုက္မႈအေပၚ ႏိုင္ငံတကာ၏ စိတ္၀င္စားမႈကို အာ႐ုံေျပာင္းရန္ ရည္ရြယ္သည့္ ႏိုင္ငံေရး အစီအစဥ္ တစ္ရပ္သာ ျဖစ္ခဲ့သည္။
ျမန္မာျပည္သူလူထုႀကီး အထူးသျဖင့္ ေအာက္ေျခ ဆင္းရဲသူဆင္းရဲသားမ်ား၏ အခြင့္အေရးမ်ား ရပိုင္ခြင့္မ်ား တန္းတူရည္တူခြင့္မ်ားကို ခံကတုတ္သဖြယ္ အကာအကြယ္ေပးသည့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒႀကီးျဖစ္ရန္ အထူးလိုအပ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျပည္သူ႕အစိုးရဟု ထုတ္ေဖာ္ေလ့ရႇိေသာ အစိုးရသစ္ႏႇင့္ ျပည္သူ႔ဆႏၵ ေရႇ႕တန္းတင္ေသာ လႊတ္ေတာ္သစ္တို႔ အေနျဖင့္ လက္ရႇိ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအေပၚ မဲေပးပိုင္ခြင့္ရႇိသူ ထက္၀က္ေက်ာ္၏ ေထာက္ခံမႈ ရႇိမရႇိကို ျပန္လည္ဆန္းစစ္သင့္သည္ . . . |
ႏိုင္ငံေရးအရ သိကၡာဆယ္သည့္ လုပ္ရပ္ဟု သံုးသပ္မႈအခ်ဳိ႕ ရႇိခဲ့ေသာ္လည္း ျပန္လည္စတင္သည့္ အမ်ဳိးသား ညီလာခံတြင္ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ႏႇင့္ ရႇမ္းတိုင္းရင္းသားမ်ား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ အပါအ၀င္ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏႇစ္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အႏိုင္ရရႇိသည့္ အဓိကပါတီမ်ား၏ ကိုယ္စားလႇယ္မ်ား မတက္ေရာက္ခဲ့သျဖင့္ ခုတ္ရာတျခား ရႇရာတျခား ျဖစ္ေစခဲ့သည္ဟုလည္း မႇတ္ခ်က္ျပဳႏိုင္သည္။
၂၀၀၄ ခုႏႇစ္ ေမလ ၁၇ ရက္ေန့တြင္ အမ်ဳိးသားညီလာခံကို ျပန္လည္က်င္းပႏိုင္ခဲ့ၿပီး ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ လမ္းျပေျမပံု၏ ပထမအဆင့္ကို စတင္ခဲ့သည္။ ၂၀၀၃ ခုႏႇစ္ လမ္းျပေျမပံု ခုနစ္ခ်က္ႏႇင့္ ပတ္သက္၍ အာဆီယံႏိုင္ငံအခ်ဳိ႕ အပါအ၀င္ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအ၀ုိင္း၏ တုံ့ျပန္မႈမႇာ ေအးစက္လြန္းခဲ့သျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးအရ ေရာင္းမႇား၀ယ္မႇား ျဖစ္ခဲ့သည္ဟုသာ မႇတ္ခ်က္ျပဳႏိုင္သည္။
အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္ ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏႇင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီက ျပန္လည္က်င္းပမည့္ အမ်ဳိးသားညီလာခံ၌ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ ဆႏၵရႇိသည့္ အေလ်ာက္ ပါတီဒုတိယဥကၠ႒ ဦးတင္ဦးႏႇင့္ အေထြေထြ အတြင္းေရးမႇဴး ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တို့ကို လႊတ္ေပးေရး အပါအ၀င္ အခ်က္ငါးခ်က္ကို အာဏာပိုင္မ်ားထံတင္ျပ ေတာင္းဆိုခဲ့ရာ သေဘာတူညီမႈ မရရႇိခဲ့သျဖင့္ အမ်ဳိးသား ညီလာခံသို႔ တက္ေရာက္မည္ မဟုတ္ေၾကာင္း ၂၀၀၄ ခုႏႇစ္ ေမလ ၁၄ ရက္ေန႔တြင္ ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။ ကုလသမဂၢ အာဆီယံ အဖြဲ႕၀င္ႏိုင္ငံအခ်ဳိ႕ အပါအ၀င္ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအ၀ိုင္းသည္ အန္အယ္လ္ဒီပါတီ မပါေသာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို အိမ္ခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ၿပီး က်င္းပေသာ အမ်ဳိးသားညီလာခံကို အျပင္းအထန္ ေ၀ဖန္ခဲ့သည္။
ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အဖြဲ႕မ်ား၏ ေပးစာ
၂၀၀၄ ခုႏႇစ္တြင္ အမ်ဳိးသားညီလာခံ မတိုင္မီ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲထားေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အဖြဲ႕မ်ားသည္ အားလံုးပါ၀င္သည့္ ညီလာခံျဖစ္ေရး အဆိုျပဳခဲ့သည္။ ၂၀၀၄ ခုႏႇစ္ ေမလ ၁၁ ရက္ေန့တြင္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရယူထားေသာ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားျဖစ္သည့္ ကခ်င္ျပည္ လြတ္လပ္ေရးအဖြဲ႕ (ေကအိုင္အို)၊ ပေလာင္ျပည္နယ္ လြတ္ေျမာက္ေရးအဖြဲ႕ မြန္ျပည္သစ္ပါတီ၊ ရႇမ္းျပည္တပ္မေတာ္ (အက္စ္အက္စ္ေအ)၊ ရႇမ္းျပည္ အမ်ဳိးသားတပ္မေတာ္ (အက္စ္အက္စ္အန္ေအ)၊ ကယန္းျပည္သစ္ ပါတီတို့၏ အမ်ဳိးသားညီလာခံ ကိုယ္စားလႇယ္အဖြဲ႕ ေခါင္းေဆာင္မ်ား လက္မႇတ္ေရးထိုးထားေသာ သေဘာထား အျမင္တင္ျပခ်က္ကို အမ်ဳိးသား ညီလာခံ က်င္းပေရး ေကာ္မရႇင္ဥကၠ႒ထံ ေပးပို႔ခဲ့သည္။
အဆိုပါစာတြင္ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏႇစ္ ေရြးေကာက္ခံ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလႇယ္မ်ား အမ်ဳိးသားညီလာခံသို႔ တက္ေရာက္ခြင့္ရႇိရန္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲၿပီး ျပည္သူကို အမႇန္တကယ္ ကိုယ္စားျပဳေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အပစ္အခတ ္မရပ္ေသးေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားကိုလည္း အျမန္ဆံုး ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရယူလ်က္ ညီလာခံတက္ခြင့္ျပဳရန္ ၅/၉၆ ဥပေဒကို ႐ုတ္သိမ္းရန္ အေျခခံမူ ၁၀၄ ခ်က္အနက္ ဒီမိုကေရစီ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းႏႇင့္ မကိုက္ညီေသာ အခ်က္အလက္မ်ားကို ျပန္လည္ေဆြးေႏြး ျပင္ဆင္ခြင့္ရႇိရန္ အမ်ဳိးသားညီလာခံ၏ ႏိုင္ငံေရးဦးတည္ခ်က္မ်ားမႇ နံပါတ္ ၆ သည္ ဒီမိုကေရစီ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းႏႇင့္ မကိုက္ညီ လူထု ဆႏၵသေဘာထားႏႇင့္လည္း မကိုက္ညီသည့္အတြက္ ေဆြးေႏြးညွိႏိႈင္း ျပင္ဆင္ခြင့္ရရန္ စသည့္အခ်က္မ်ားကို တင္ျပေတာင္းဆိုခဲ့သည္။
အမ်ဳိးသားညီလာခံ က်င္းပေရး ေကာ္မရႇင္သည္ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရး ရယူထားေသာ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္း ေျခာက္ဖြဲ႕၏ သေဘာထား တင္ျပခ်က္ကို အျပဳသေဘာ မတုံ႔ျပန္ခဲ့သည့္အျပင္ ညီလာခံအတြင္း ေဆြးေႏြးမႈမ်ားသည္လည္း အႀကိတ္အနယ္ မရႇိခဲ့ေပ။ အမ်ဳိးသားညီလာခံတြင္ အစိုးရမဟုတ္ေသာ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ ေဆြးေႏြးတင္ျပခ်က္မ်ားကို မႇတ္တမ္းတင္ခဲ့သည္မႇ တစ္ပါး အျခားနည္းလမ္းျဖင့္ ေျဖရႇင္းခဲ့မႈ မရႇိျခင္းသည္လည္း အမ်ဳိးသားျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရးကို ခ်ည့္နဲ့ေစခဲ့သည္။
ညီလာခံကိုယ္စားလႇယ္ ဖြဲ႕စည္းမႈ
၂၀၀၄ ခုႏႇစ္ အမ်ဳိးသား ညီလာခံ၏ ကိုယ္စားလႇယ္ ေရြးခ်ယ္မႈတြင္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ အားနည္းခဲ့ၿပီး ကိုယ္စားလႇယ္မ်ား၏ ျပည္သူလူထုကို ကိုယ္စားျပဳႏိုင္မႈ အပိုင္းသည္လည္း ေမးခြန္းထုတ္ဖြယ္ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ေမလ ၁၇ ရက္ေန့တြင္ ျပန္လည္က်င္းပခဲ့ေသာ အမ်ဳိးသား ညီလာခံ၌ ကိုယ္စားလႇယ္ အစုအဖြဲ႕ရႇစ္ဖြဲ႕မႇ ကိုယ္စားလွယ္ ၁၀၈၈ ဦးတက္ေရာက္ခဲ့ေသာ္လည္း ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ေရြးခ်ယ္ခံထားရေသာ ကိုယ္စားလႇယ္ ၁၅ ဦး သာ တက္ေရာက္ခဲ့သျဖင့္ ကိုယ္စားလႇယ္ စုစုေပါင္း၏ ၀.၀၁ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ ကိုယ္စားျပဳခဲ့သည္။ ၂၀၀၄ ခုႏႇစ္ ညီလာခံကိုယ္စားလႇယ္ အေရအတြက္ သည္ ၁၉၉၂ ခုႏႇစ္ ညီလာခံထက္ ၃၈၆ ဦး ပိုမ်ားေသာ္လည္း ေရြးေကာက္ပြဲ၌ ေရြးေကာက္ခံ ကိုယ္စားလႇယ္မ်ား၏ အေရအတြက္မႇာ ၁၉၉၂ ခုႏႇစ္တြင္ ၉၉ ဦးရႇိခဲ့ရာမႇ ၂၀၀၄ ခုႏႇစ္ တြင္ ၁၅ ဦးသာရႇိခဲ့သျဖင့္ ၈၄ ဦး ေလ်ာ့နည္းခဲ့သည္။
ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ေရြးေကာက္ ခံထားရေသာ ကိုယ္စားလႇယ္မ်ား အစုအဖြဲ႕၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား အစုအဖြဲ႕၊ အသိပညာရႇင္ အတတ္ပညာ ရႇင္မ်ားအစုအဖြဲ႕ႏႇင့္ အျခားဖိတ္ၾကားသင့္သည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား အစုအဖြဲ႕တို့တြင္ ညီလာခံ ကိုယ္စားလႇယ္ ၂၀၅ ဦး တက္ေရာက္ခဲ့သည္။ အစုအဖြဲ႕မ်ား၏ ညီလာခံ ကိုယ္စားလႇယ္မ်ားကို မည္သို႔မည္ပံု ေရြးခ်ယ္ဖိတ္ၾကားခဲ့သည္ကို အေသးစိတ္ထုတ္ျပန္ခဲ့ျခင္း မရႇိသည့္အျပင္ အမ်ဳိးသားညီလာခံတြင္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ားႏႇင့္ ပတ္သက္၍ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ အပိုင္းတြင္လည္း အားနည္းခဲ့သည္။
လက္ရႇိအစိုးရအေနျဖင့္ လြန္ခဲ့ေသာငါးႏႇစ္က ၉၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ ေထာက္ခံမႈသည္ ယခုႏႇစ္တြင္ ၅၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေအာက္ က်ဆင္းသြားလိမ့္မည္ဟု စိုးရိမ္မႈ တစိုးတစိမွ် မရႇိႏိုင္သည့္အေလ်ာက္ ျပည္လံုးကြၽတ္ ဆႏၵခံယူပြဲ ျပန္လည္က်င္းပေရး အစီအစဥ္ကို ယံုၾကည္မႈအျပည့္၊ ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ စီမံႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္မိသည္ . . . |
တရား၀င္ အတည္မျပဳႏိုင္ေသာ သတင္းမ်ားအရ တိုင္းရင္းသား ကိုယ္စားလႇယ္မ်ား အစုအဖြဲ႕၊ ေတာင္သူလယ္သမား ကိုယ္စားလႇယ္မ်ား အစုအဖြဲ႕၊ အလုပ္သမား ကိုယ္စားလႇယ္မ်ား အစုအဖြဲ႕ႏႇင့္ ႏိုင္ငံ၀န္ထမ္းကိုယ္ စားလႇယ္မ်ားအစုအဖြဲ႕တို့၏ ညီလာခံ ကိုယ္စားလႇယ္မ်ားသည္ ျပည္ေထာင္စု ၾကံ့ခိုင္ေရးႏႇင့္ဖြံ႕ ၿဖိဳးေရးအသင္း၀င္မ်ား၊ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳး အသင္းႀကီးကို ေထာက္ခံသူမ်ားႏႇင့္ အစိုးရႏႇင့္ နီးစပ္သူမ်ား ျဖစ္သည္ဟု သံုးသပ္ေဖာ္ျပၾကသည္။ ထို့အတူ အသိပညာရႇင္ အတတ္ပညာ ရႇင္မ်ားအစုအဖြဲ႕တြင္ ဖိတ္ၾကားခံရသူ အမ်ားစုသည္လည္း အစိုးရႏႇင့္ ပလဲနံသင့္သူမ်ား နီးစပ္သူမ်ား ျဖစ္သည္ဟု ေကာက္ခ်က္ျပဳၾကသည္။ အျခားဖိတ္ၾကားသင့္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား အစုအဖြဲ႕တြင္ ေဒါက္တာခင္ေမာင္ညြန္႔၊ ဦးခြန္ျမတ္၊ ေဒါက္တာေစာဆိုင္မြန္ သာ၊သမိုင္းပညာရႇင္မ်ားျဖစ္ေသာ ဦးစိုင္းေအာင္ထြန္း၊ ဦးထြန္းေအာင္ခ်ိန္တို႔ ပါ၀င္ခဲ့ၿပီး အစုအဖြဲ႕၀င္ အမ်ားစုမႇာ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးအသင္း အစိုးရ တို့ႏႇင့္ မကင္းသူမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးရယူထားေသာ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ၿငိမ္းခ်မ္း ေရးအဖြဲ႕ ၂၈ ဖြဲ႕မႇ ကိုယ္စားလႇယ္ ၉၀ ဦးလည္း တက္ေရာက္ခဲ့သည္။
ဆႏၵခံယူပြဲသစ္ျပန္လုပ္ဖုိ့
၂၀၀၈ ခုႏႇစ္ ေမလ ၁၀ ရက္ ႏႇင့္ ေမလ ၂၆ ရက္ေန့တို့တြင္ က်င္း ပခဲ့ေသာ ျပည္လံုးကြၽတ္ ဆႏၵခံယူပြဲ၌ ဆႏၵမဲေပးခြင့္ရႇိသူ စုစုေပါင္း၏ ၉၈.၁၂ ရာခိုင္ႏႈန္း ဆႏၵမဲလာေရာက္ ေပးခဲ့ၿပီး ၉၂.၄၈ ရာခိုင္ႏႈန္းက ေထာက္ခံမဲေပးမႈျဖင့္ ၂၀၀၈ ခုႏႇစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမူၾကမ္းကို အတည္ျပဳခဲ့သည္ဟု တရား၀င္ထုတ္ ျပန္ခဲ့သည္။ ျပည္လံုးကြၽတ္ဆႏၵခံယူ ပြဲက်င္းပခဲ့သည့္ အခ်ိန္တြင္ လြတ္လပ္မႈ၊ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ၊ တရားမ်တမႈ အပိုင္းတို့၌ အကန့္အသတ္မ်ားစြာ ရႇိေနခဲ့ၿပီး ေမးခြန္းထုတ္ဖြယ္ အေျခအေနမ်ားစြာ ရႇိေနခဲ့သည္မႇာ မျငင္းႏိုင္ေသာ အခ်က္ျဖစ္သည္။
ျပည္လံုးကြၽတ္ ဆႏၵခံယူပြဲက်င္း ပခဲ့ခ်ိန္တြင္ ရန္ကုန္အေျခစိုက္ ကုလ သမဂၢႏႇင့္သံ႐ုံးမ်ား၏ကိုယ္စားလႇယ္ မ်ားကိုေလ့လာႏိုင္ရန္ စီစဥ္ေပးခဲ့ေသာ္ လည္း ေဒသတြင္းေစာင့္ၾကည့္ေလ့ လာသူမ်ား၊ ႏိုင္ငံတကာေစာင့္ၾကည့္ ေလ့လာသူမ်ားကိုလာေရာက္ေလ့ လာခြင့္မျပဳခဲ့သည့္အျပင္ ျပည္တြင္း ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာသူမ်ားႏႇင့္ ျပည္ တြင္းသတင္းမီဒီယာမ်ား၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္ကိုလည္း မ်ားစြာထိန္းခ်ဳပ္ထားခဲ့သည္။ ထို့ေၾကာင့္ လက္ရႇိအေျခအေနမႇ ျပန္လည္သံုးသပ္လ်င္ ၂၀၀၈ ခုႏႇစ္ ျပည္လံုးကြၽတ္ ဆႏၵခံယူပြဲ၏ ရလဒ္သည္ ျမန္မာျပည္သူလူထုႀကီး၏ လြတ္လပ္ေသာ ဆႏၵအစစ္ အမႇန္ ဟုတ္မဟုတ္ ျပန္လည္ဆန္းစစ္ရန္ လိုအပ္လ်က္ရႇိေနသည္ဟု ေကာက္ခ်က္ျပဳႏိုင္သည္။
ျပည္လံုးကြၽတ္ ဆႏၵခံယူပြဲတြင္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို အတည္ျပဳရန္ ဆႏၵမဲေပးပိုင္ခြင့္ရႇိသူ စုစုေပါင္း၏ ထက္၀က္ေက်ာ္ ေထာက္ခံမႈလိုအပ္သည္။ ၂၀၀၈ ခုႏႇစ္ ေမလ၏ ရလဒ္ ၉၂.၄၈ ရာခိုင္ႏႈန္း ေထာက္ခံမႈသည္ ငါးႏႇစ္တာ ကာလအတြင္း ၅၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေအာက္ ထိုးဆင္းက်သြားရန္ ျဖစ္ႏိုင္ေျခ အလြန္နည္းပါးသည္ဟု မႇတ္ခ်က္ျပဳႏိုင္သည္။ လက္ရႇိအစိုးရ အေနျဖင့္ လြန္ခဲ့ေသာ ငါးႏႇစ္က ၉၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ ေထာက္ခံမႈသည္ ယခုႏႇစ္တြင္ ၅၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေအာက္ က်ဆင္းသြားလိမ့္မည္ဟု စိုးရိမ္မႈ တစိုးတစိမ် မရႇိႏိုင္သည့္အေလ်ာက္ ျပည္လံုးကြၽတ္ ဆႏၵခံယူပြဲ ျပန္လည္က်င္းပေရး အစီအစဥ္ကို ယံုၾကည္မႈ အျပည့္၊ ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ စီမံႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ေမ်ာ္လင့္မိသည္။
လက္ရႇိအာဏာရ ျပည္ေထာင္စု ၾကံ့ခိုင္ေရးႏႇင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီသည္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ သံုးသပ္ေရး ေကာ္မတီ ဖြဲ႕စည္းေရးကို လႊတ္ေတာ္တြင္း၌ ဦးေဆာင္အဆို တင္သြင္းခဲ့သည့္နည္းတူ ျပည္သူ့ဆႏၵခံယူပြဲ ထပ္မံက်င္းပၿပီး လက္ရႇိဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအေပၚ ျပည္သူလူထု ေထာက္ခံမႈ ရာခိုင္ႏႈန္းမည္မွ် ရႇိေနေသးသည္ကို ျပန္လည္ဆန္းစစ္ႏိုင္မည့္ အေရးႀကီး အဆိုတစ္ရပ္ကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ ဦးေဆာင္တင္သြင္း ႏိုင္မည္ဆိုလ်င္ ျပည္တြင္းမဲဆႏၵရႇင္မ်ား၏ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီအေပၚ စိတ္၀င္စား ေထာက္ခံမႈကို ႏိုင္ငံေရးအရ ျမႇင့္တင္ႏိုင္မည္ ျဖစ္သကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအ၀န္းတြင္လည္း ေကာင္းခ်ီးၾသဘာ လက္ခုပ္သံ အမ်ားအျပား ရရႇိႏိုင္မည့္ အဆိုျဖစ္ႏိုင္သည္။ အစိုးရသစ္ ကာလအတြင္း ၂၀၀၈ ခုႏႇစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအေပၚ မဲဆႏၵေပးခြင့္ရႇိသူ စုစုေပါင္း၏ ထက္၀က္ေက်ာ္၏ ေထာက္ခံမဲရရႇိေရးသည္ အခက္အခဲ ရႇိႏိုင္ဖြယ္ မရႇိသည့္အျပင္ ဒီမိုကေရစီနည္းက် ပြင့္လင္းျမင္သာေသာ ပတ္၀န္းက်င္တြင္ ထပ္မံအတည္ျပဳမႈကို ရယူၿပီးမႇသာ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပန္လည္သံုးသပ္ ျပင္ဆင္ေရးကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္သင့္သည္ဟု ထင္ျမင္မိသည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ ျမန္မာျပည္သူလူထုႀကီး အထူးသျဖင့္ ေအာက္ေျခဆင္းရဲသူ ဆင္းရဲသားမ်ား၏ အခြင့္အေရးမ်ား ရပိုင္ခြင့္မ်ား တန္းတူရည္တူခြင့္မ်ားကို ခံကတုတ္သဖြယ္ အကာအကြယ္ေပးသည့္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒႀကီးျဖစ္ရန္ အထူးလိုအပ္သည္။ ထို့ေၾကာင့္ ျပည္သူ့အစိုးရဟု ထုတ္ေဖာ္ေလ့ရႇိေသာ အစိုးရသစ္ႏႇင့္ ျပည္သူ႕ဆႏၵ ေရႇ႕တန္းတင္ေသာ လႊတ္ေတာ္သစ္တို႔အေနျဖင့္ လက္ရႇိဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအေပၚ မဲေပးပိုင္ခြင့္ရႇိသူ ထက္၀က္ေက်ာ္၏ ေထာက္ခံမႈ ရႇိမရႇိကို ျပန္လည္ဆန္းစစ္သင့္သည္။ အစိုးရသစ္ႏႇင့္ လႊတ္ေတာ္သစ္တို႔၏ မ်က္လံုးေအာက္တြင္ က်င္းပမည့္ လြတ္လပ္၊ ပြင့္လင္း မွ်တေသာ ျပည္လံုးကြၽတ္ ဆႏၵခံယူပြဲ၌ မဲေပးပိုင္ခြင့္ရႇိသူ ထက္၀က္ေက်ာ္၏ ေထာက္ခံမႈရယူ အတည္ျပဳၿပီးမႇသာ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ႏိုင္ရန္ ေလ့လာသံုးသပ္ျခင္းကို လႊတ္ေတာ္အေနျဖင့္ ကမကထ ျပဳသင့္ေၾကာင္း အႀကံျပဳ ေမာင္းခတ္လိုက္ရပါသည္။
Category: