သတင္းစာ ပါရာဒိုင္းအေရြ႕

Thai Rath သတင္းစာရႇိ CTP Room ကိုေတြ႕ရစဥ္
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လူအမ်ား သတင္းအေပၚ စိတ္၀င္စားမႈသည္ ၂၀၀၅ ခုႏႇစ္ ေနာက္ပိုင္း အပတ္စဥ္ထုတ္ သတင္းဂ်ာနယ္မ်ား ထြက္ေပၚလာၿပီး ေနာက္ပိုင္း၌ ပိုမိုတိုးတက္ခဲ့သည္ဆုိလွ်င္ မႇားမည္မထင္ေပ။ ၂၀၀၅ ခုႏႇစ္ေနာက္ပိုင္း အင္တာနက္ အသံုးျပဳမႈ ပိုမိုမ်ားျပားလာျခင္းႏႇင့္ အတူ အင္တာနက္ လက္လႇမ္းမီသူမ်ား အေနႏႇင့္ Blog မ်ား၊ G-mail မ်ား တည္ေဆာက္ၿပီး မိမိတင္ျပလိုေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို တစ္ဦးႏႇင့္ တစ္ဦး ေပးပို႔ေဖာ္ျပလာသည္ကုိ ေတြ႕ရႇိရပါသည္။ ၂၀၀၇ ခုႏႇစ္ ေရႊ၀ါေရာင္ ေတာ္လႇန္ေရးတြင္ Blog မ်ား၏ အေရးပါမႈသည္ ပိုမိုသိသာ ထင္ရႇားခဲ့ၿပီး ဂ်ာနယ္တိုက္ႀကီးမ်ား အေနျဖင့္လည္း ကိုယ္ပိုင္၀က္ဘ္ဆိုက္မ်ားမႇတစ္ဆင့္ ေရႊ၀ါေရာင္ ေတာ္လႇန္ေရး သတင္းအေျခအေနမ်ားကို ျပည္သူမ်ားသို့ အခ်ိန္ႏႇင့္တစ္ေျပးညီ တင္ျပေပးႏုိင္ ခဲ့ပါသည္။ ၂၀၀၈ ခုႏႇစ္ ေမလ နာဂစ္မုန္တုိင္းႏႇင့္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ မဲေပးမႈမ်ားကိုလည္း အခ်ိန္ႏႇင့္တစ္ေျပးညီ တိုးတက္ေဖာ္ျပ ႏိုင္ခဲ့ပါသည္။ ၂၀၀၉ ခုႏႇစ္မႇစ၍ Facebook သံုးစြဲမႈ တြင္က်ယ္လာခဲ့ၿပီး သတင္းမီဒီယာႀကီးမ်ား၏ Facebook စာမ်က္ႏႇာမ်ားမႇ တစ္ဆင့္ သတင္းမ်ားကို အခ်ိန္ပိုင္းျခား ေဖာ္ျပေပးႏိုင္ခဲ့ၾကပါသည္။ ၂၀၁၀ မဂၤလာေစ်း မီးေလာင္မႈကိုလည္း မိနစ္အလိုက္ Facebook မ်ားမႇတစ္ဆင့္ ေဖာ္ျပေပးႏုိင္ခဲ့မႈေၾကာင့္ ရန္ကုန္ျပင္ပတြင္ ေနထုိင္သူမ်ားသာမက ႏိုင္ငံရပ္ျခား ေရာက္ေနသူမ်ားပါ လြယ္လင့္တကူ သိရႇိႏိုင္ခဲ့ ၾကပါသည္။ အင္တာနက္ စာမ်က္ႏႇာမ်ားတြင္ သတင္းစီးဆင္းမႈသည္ အကန္႔အသတ္ မရႇိေသာ္လည္း သတင္းဂ်ာနယ္မ်ား အပါအ၀င္ ျပည္တြင္းရႇိ မီဒီယာမ်ားသည္ စာေပစိစစ္ေရးႏႇင့္ မႇတ္ပံုတင္ဌာန၏ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေၾကာင့္ ေဖာ္ျပလိုသေလာက္ ေဖာ္ျပခြင့္ မရရႇိခဲ့ၾကပါ။ အင္တာနက္ႏႇင့္ အလႇမ္းေ၀းေသာ ျပည္သူမ်ား အေနျဖင့္ သတင္းငတ္မႈ ျဖစ္ေပၚခဲ့သည္မႇာ အားလံုး အသိပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ျပည္တြင္းရႇိ သတင္းမီဒီယာမ်ားကလည္း မိမိတုိ႔ တင္ျပလိုသည့္ သတင္းမ်ားကို သြယ္၀ိုက္ေသာနည္းျဖင့္ တစ္နည္းတစ္ဖံု ႀကိဳးစားေဖာ္ျပ ခဲ့ၾကပါသည္။ ၂၀၁၂ ခုႏႇစ္တြင္ စာေပစိစစ္ေရးႏႇင့္ မႇတ္ပံုတင္ဌာန ဖ်က္သိမ္းၿပီးေနာက္ပိုင္း သတင္းဂ်ာနယ္မ်ား၏ သတင္းတင္ျပမႈသည္ ပိုမိုလြတ္လပ္ၿပီး မကြယ္မ၀ႇက္ ေဖာ္ျပေပးႏုိင္ခဲ့ၾကပါသည္။ ယခုအခါ ၂၀၁၃ ခုႏႇစ္ ဧၿပီလ ၁ ရက္ ေန့မႇစ၍ ေန့စဥ္ထုတ္ သတင္းစာေလးေစာင္ စတင္ထုတ္ေ၀ ျဖန့္ခ်ိေနၿပီး သတင္းစာထုတ္ေ၀ခြင့္ ၁၆ ေစာင္အထိ ရရႇိၿပီးျဖစ္ေၾကာင္းလည္း သိရပါသည္။ သတင္းဂ်ာနယ္ ထုတ္ေ၀သူမ်ား အေနျဖင့္ သတင္းစာထုတ္ေ၀ ႏိုင္ေရးသည္ ၎တို႔၏ အျမင့္မားဆံုး ရည္မႇန္းခ်က္ျဖစ္ပါသည္။ ထုတ္ေ၀ခြင့္က်ၿပီး သတင္းစာ ၁၆ ေစာင္ အျပင္ ေနာက္ထပ္လည္ ထပ္မံေလ်ာက္ ၾကဦးမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သတင္းမ်ား ၾကားေနရပါသည္။ လက္ရႇိအေျခအေနတြင္ ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးဌာနမႇ အ႐ႈံးခံထုတ္ေ၀ေနသည့္ ေၾကးမံုသတင္းစာ၊ ျမန္မာ့အလင္း သတင္းစာႏႇင့္ The News Light of Myanmar သတင္းစာမ်ားက သတင္းစာေ၀စု အမ်ားဆံုးရရႇိၿပီး ေစ်းကြက္ကို ဦးေဆာင္လ်က္ရႇိပါသည္။ သတင္းစာ တစ္ေစာင္ ေရရႇည္တည္တ့ံ ရပ္တည္ႏုိင္ေရးသည္ အေၾကာင္းအခ်က္ မ်ားစြာအေပၚတြင္ အေျခတည္လ်က္ ရႇိပါသည္။
သတင္းစာ ပါရာဒိုင္းအေရြ႕
၁၉၆၂ ခုႏႇစ္မႇစ၍ ပုဂၢလိက သတင္းစာမ်ားသည္ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ ရေနရာမႇ ကန့္သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ အဆင့္သုိ႔ ေရာက္ရႇိသြားသည္အထိ ပါရာဒုိင္း ေရြ႕သြားၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ လံုး၀ပိတ္သြားသည္အထိ ျဖစ္သြားပါသည္။ ယခုအခါ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ ပိတ္ဆို႔ထားရာမႇ သူတို႔အဆို လံုး၀လြတ္လပ္ေသာ ပုဂၢလိကသတင္းစာမ်ား ထုတ္ေ၀ခြင့္ ေပးမည္ဆိုသည့္ ပါရာဒိုင္းအေရြ႕ႏႇင့္အတူ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ ျပန္လည္ရရႇိလာမည္ဟု ေမ်ာ္လင့္ခဲ့ၾကပါသည္။ သို့ေသာ္လည္း ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးဌာနက ပံုႏႇိပ္သတင္းမီဒီယာမ်ား၏ အညႇာျဖစ္ေသာ ပံုႏႇိပ္လုပ္ငန္းကို ခ်ဳပ္ကိုင္ရန္ႀကိဳးပမ္းသည့္ ပံုႏႇိပ္ျခင္းႏႇင့္ ထုတ္ေ၀ျခင္းဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းကို သတင္းမီဒီယာမ်ား ကန့္ကြက္သည့္ၾကားမႇ လႊတ္ေတာ္တင္ၿပီး သတင္းစာလြတ္လပ္ခြင့္ကို ထိပါးရန္ ႀကိဳးစားလာသည့္ အတြက္ သတင္းစာထုတ္ေ၀သူမ်ား အေနျဖင့္ သတိထား ေစာင့္ၾကည့္ရမည့္ အေျခအေန ျဖစ္ပါသည္။
၁၉၆၂ ခုႏႇစ္မႇစ၍ ပုဂၢလိက သတင္းစာမ်ားသည္ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ ရေနရာမႇ ကန့္သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ အဆင့္သုိ႔ ေရာက္ရႇိသြားသည္အထိ ပါရာဒုိင္း ေရြ႕သြားၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ လံုး၀ပိတ္သြားသည္အထိ ျဖစ္သြားပါသည္။ ယခုအခါ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ ပိတ္ဆို႔ထားရာမႇ သူတို႔အဆို လံုး၀လြတ္လပ္ေသာ ပုဂၢလိကသတင္းစာမ်ား ထုတ္ေ၀ခြင့္ ေပးမည္ဆိုသည့္ ပါရာဒိုင္းအေရြ႕ႏႇင့္အတူ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ ျပန္လည္ရရႇိလာမည္ဟု ေမ်ာ္လင့္ခဲ့ၾကပါသည္။ သို့ေသာ္လည္း ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးဌာနက ပံုႏႇိပ္သတင္းမီဒီယာမ်ား၏ အညႇာျဖစ္ေသာ ပံုႏႇိပ္လုပ္ငန္းကို ခ်ဳပ္ကိုင္ရန္ႀကိဳးပမ္းသည့္ ပံုႏႇိပ္ျခင္းႏႇင့္ ထုတ္ေ၀ျခင္းဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းကို သတင္းမီဒီယာမ်ား ကန့္ကြက္သည့္ၾကားမႇ လႊတ္ေတာ္တင္ၿပီး သတင္းစာလြတ္လပ္ခြင့္ကို ထိပါးရန္ ႀကိဳးစားလာသည့္ အတြက္ သတင္းစာထုတ္ေ၀သူမ်ား အေနျဖင့္ သတိထား ေစာင့္ၾကည့္ရမည့္ အေျခအေန ျဖစ္ပါသည္။
သတင္းအယ္ဒီတာ၊ သတင္းေထာက္အဖြဲ႕
စာမ်က္ႏႇာ ၃၀ ခန္႔ သတင္းစာ တစ္ေစာင္ ေန႔စဥ္ထြက္ရႇိႏိုင္ေရး အတြက္ ျပည္တြင္းသတင္း အပုဒ္ေရ ၅၀ ႏႇင့္ ႏိုင္ငံတကာ သတင္းအပုဒ္ေရ ၃၀ ခန္႔ လိုအပ္မည္ျဖစ္ပါသည္။ ႏိုင္ငံတကာသတင္း အပုဒ္ေရ ၃၀ ရရႇိေရး မခက္ခဲေသာ္လည္း ျပည္တြင္း သတင္းအပုဒ္ေရ ၅၀ ရရႇိေရးမႇာ လြန္စြာခက္ခဲေၾကာင္း သတင္းမီဒီယာ လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္သူအားလံုး သိရႇိ ၾကၿပီးျဖစ္ပါသည္။ ထိုင္းႏုိင္ငံရႇိ သတင္းစာတိုက္ႀကီးမ်ားျဖစ္သည့္ Thai Rath ႏွင့္ Natioin သတင္းစာတို့တြင္ သတင္းေထာက္ဦးေရ ၄၀၀ ခန့္ျဖင့္ သတင္းရယူ၍ ေဆာင္ရြက္ေန ၾကပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သတင္းစာထုတ္ေ၀မည္ ဆိုပါက ရန္ကုန္၊ မႏၲေလး၊ ေနျပည္ေတာ္ႏႇင့္ နယ္ၿမိဳ႕မ်ား အပါအ၀င္ သတင္းေထာက္ႏႇင့္ အယ္ဒီတာဦးေရ ၂၀၀ ခန့္ရႇိမႇသာ တည္ျမဲခိုင္ခံ့သည့္ သတင္းစာတိုက္ တစ္ခုျဖစ္လာမည္ဟု ျပည္ပသတင္းစာ လုပ္ငန္းကြၽမ္းက်င္သူမ်ားက ေျပာဆုိသံုးသပ္မႈမ်ား ရႇိပါသည္။ ထုိ့ျပင္ ၎အယ္ဒီတာႏႇင့္ သတင္းေထာက္မ်ားသည္လည္း သတင္းဓာတ္ပံုႏႇင့္ အယ္ဒီတာ လုပ္ငန္းအေပၚ ကြၽမ္းက်င္ေသာ လုပ္သက္ရႇိရန္လည္း လိုအပ္ပါသည္။ သတင္းကိုင္ အယ္ဒီတာမ်ားအေနျဖင့္ သတင္းတည္း ျဖတ္ရာတြင္ ကြၽမ္းက်င္မႈ လိုအပ္သလို သတင္းစာပံုစံခြက္ (Template) အတြင္း အလ်င္အျမန္ ထည့္သြင္း တတ္ရန္လည္း လိုအပ္ပါသည္။
စာမ်က္ႏႇာ ၃၀ ခန္႔ သတင္းစာ တစ္ေစာင္ ေန႔စဥ္ထြက္ရႇိႏိုင္ေရး အတြက္ ျပည္တြင္းသတင္း အပုဒ္ေရ ၅၀ ႏႇင့္ ႏိုင္ငံတကာ သတင္းအပုဒ္ေရ ၃၀ ခန္႔ လိုအပ္မည္ျဖစ္ပါသည္။ ႏိုင္ငံတကာသတင္း အပုဒ္ေရ ၃၀ ရရႇိေရး မခက္ခဲေသာ္လည္း ျပည္တြင္း သတင္းအပုဒ္ေရ ၅၀ ရရႇိေရးမႇာ လြန္စြာခက္ခဲေၾကာင္း သတင္းမီဒီယာ လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္သူအားလံုး သိရႇိ ၾကၿပီးျဖစ္ပါသည္။ ထိုင္းႏုိင္ငံရႇိ သတင္းစာတိုက္ႀကီးမ်ားျဖစ္သည့္ Thai Rath ႏွင့္ Natioin သတင္းစာတို့တြင္ သတင္းေထာက္ဦးေရ ၄၀၀ ခန့္ျဖင့္ သတင္းရယူ၍ ေဆာင္ရြက္ေန ၾကပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သတင္းစာထုတ္ေ၀မည္ ဆိုပါက ရန္ကုန္၊ မႏၲေလး၊ ေနျပည္ေတာ္ႏႇင့္ နယ္ၿမိဳ႕မ်ား အပါအ၀င္ သတင္းေထာက္ႏႇင့္ အယ္ဒီတာဦးေရ ၂၀၀ ခန့္ရႇိမႇသာ တည္ျမဲခိုင္ခံ့သည့္ သတင္းစာတိုက္ တစ္ခုျဖစ္လာမည္ဟု ျပည္ပသတင္းစာ လုပ္ငန္းကြၽမ္းက်င္သူမ်ားက ေျပာဆုိသံုးသပ္မႈမ်ား ရႇိပါသည္။ ထုိ့ျပင္ ၎အယ္ဒီတာႏႇင့္ သတင္းေထာက္မ်ားသည္လည္း သတင္းဓာတ္ပံုႏႇင့္ အယ္ဒီတာ လုပ္ငန္းအေပၚ ကြၽမ္းက်င္ေသာ လုပ္သက္ရႇိရန္လည္း လိုအပ္ပါသည္။ သတင္းကိုင္ အယ္ဒီတာမ်ားအေနျဖင့္ သတင္းတည္း ျဖတ္ရာတြင္ ကြၽမ္းက်င္မႈ လိုအပ္သလို သတင္းစာပံုစံခြက္ (Template) အတြင္း အလ်င္အျမန္ ထည့္သြင္း တတ္ရန္လည္း လိုအပ္ပါသည္။
သတင္းစာ ထုတ္ေ၀ရာတြင္ ႏႇစ္ေပါင္းမ်ားစြာ သတင္းစာေစ်းကြက္ ေ၀စုကို ၿပိဳင္ဘက္မရႇိ ရရႇိခဲ့ေသာ အစိုးရ သတင္းစာမ်ားကို သတင္းပိုင္းဆုိင္ရာကိစၥႏႇင့္ ပတ္သက္ၿပီး ယႇဥ္ၿပိဳင္ရာတြင္ အခက္အခဲ မရႇိေသာ္လည္း ျပည္သူ႔ဘ႑ာေငြမ်ားျဖင့္ အ႐ႈံးခံ ထုတ္ေ၀ေနေသာ အစိုးရ သတင္းစာမ်ားကို တန္ဖိုးအားျဖင့္ ယႇဥ္ၿပိဳင္ရာတြင္ ခက္ခဲမႈ ၾကံဳေတြ႕ႏိုင္ပါသည္။ ထုိ့အတြက္ ထြက္ရႇိၿပီး ပုဂၢလိက သတင္းစာမ်ားက ေန့စဥ္အ႐ႈံးခံၿပီး ေစ်းကြက္ေ၀စု ရရႇိေရး ႀကိဳးစားလာရသည္မႇာ သိသာ ထင္ရႇားလႇပါသည္... |
သတင္းစာပံုႏႇိပ္ျခင္း
သတင္းစာတစ္ေစာင္၏ ေစာင္ေရအကန့္အသတ္ကို သတင္းစာဖတ္႐ႈ လုိသူမ်ား၏ ေတာင္းဆိုမႈနည္းတူ သတင္းစာပံုႏႇိပ္သည့္ လုပ္ငန္းတြင္ ပါ၀င္ေသာ စက္ကိရိယာမ်ားကလည္း လႊမ္းမိုးထားသည္မႇာ ထင္ရႇားလႇပါသည္။ Sheet Fed ပံုႏႇိပ္စက္ျဖင့္ ႐ိုက္ေသာ သတင္းစာတိုက္မ်ား၏ ေစာင္ေရသည္ စက္အလံုးေပါင္းမ်ားစြာႏႇင့္ ႐ိုက္သည္ဆိုဦး သတင္းစာေစာင္ေရ ေျခာက္ေသာင္းအထက္ ထြက္ရႇိရန္ ခဲယဥ္းလႇပါသည္။ အေၾကာင္းမႇာ စာေဖာင္တစ္ခုခ်င္း အေပၚစက္တစ္လံုးခ်င္းမႇ ပံုႏႇိပ္ျခင္း၊ ပံုႏႇိပ္ၿပီးေသာ စာေဖာင္မ်ားကို တြဲေခါက္ရန္ အခ်ိန္မ်ားစြာ ယူရျခင္း၊ နံနက္ ၅ နာရီအမီ ျဖန့္ခ်ိရျခင္းတို့ေၾကာင့္ ေနာက္ဆံုးသတင္းယူသည့္ အခ်ိန္ေစာေန တတ္ပါသည္။ ေနာက္ဆံုးသတင္းကို အခ်ပ္ပိုျဖင့္လိုက္သည္ ဆိုဦးေတာ့ ကသီလင္တႏိုင္ၿပီး ေရရႇည္လုပ္ေဆာင္ရန္ ခက္ခဲေလ့ ရႇိပါသည္။ Web Machine ေခၚ စကၠဴလိပ္ျဖင့္ ႐ိုက္ေသာ ပံုႏႇိပ္စက္ႀကီးမ်ားသည္ သတင္းစာေစာင္ေရ အနည္းအမ်ားအေပၚ လႊမ္းမိုးလ်က ္ရႇိပါသည္။ တစ္နာရီလ်င္ သတင္းစာေစာင္ေရ သံုးေသာင္း႐ိုက္ႏိုင္ေသာ စက္ႀကီးတစ္လံုးျဖင့္ ႐ိုက္ႏႇိပ္ပါက ထုိသတင္းစာတုိက္မႇ ထြက္ေသာ သတင္းစာေစာင္ေရသည္ တစ္သိန္းႏႇင့္ တစ္သိန္းခြဲၾကားထက္ မပိုႏိုင္ေပ။ ၎စက္ႀကီးမ်ဳိး ႏႇစ္လံုးထား႐ိုက္ပါက ထိုသတင္းစာတိုက္သည္ သတင္းစာေစာင္ေရ တစ္သိန္းခြဲမႇ ႏႇစ္သိန္းခြဲအထိ ႐ိုက္ႏႇိပ္ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ ေစာင္ေရ ငါးသိန္းမႇ တစ္သန္းအထိ ႐ိုက္လိုပါက တစ္နာရီလွ်င္ ေစာင္ေရ ေျခာက္ေသာင္းမႇ တစ္သိန္းအထိ ႐ိုက္ႏိုင္ေသာ ေဒၚလာသန္းေပါင္းမ်ားစြာတန္သည့္ စက္ႀကီးမ်ားျဖင့္ ပံုႏႇိပ္ရမည္ျဖစ္သည္။
သတင္းစာတစ္ခု လ်င္ျမန္စြာ ထြက္ရႇိႏိုင္ေရးအတြက္ ထုိကဲ့သို့ ပံုႏႇိပ္စက္ႀကီးမ်ား၏ စြမ္းရည္ အေရးႀကီးသလို CTP စက္ႀကီးမ်ားျဖစ္ေသာ ကြန္ပ်ဴတာမႇ Plate သို့ တုိက္႐ိုက္ ပံုေဖာ္ေပးႏိုင္သည့္ Pre-press စက္ႀကီးမ်ားကလည္း အေရးပါလႇပါသည္။
သတင္းစာ ရန္ကုန္တြင္ျဖန္႔ခ်ိျခင္း
သတင္းစာ ျဖန့္ခ်ိေရးသည္ ဂ်ာနယ္ျဖန့္ခ်ိေရးႏႇင့္ လံုး၀ မတူညီသည္ကို သတင္းစာတိုက္မ်ား အေနျဖင့္ သတိျပဳ ဆင္ျခင္သင့္ပါသည္။ ဂ်ာနယ္မ်ားကို ျဖန့္ခ်ိရာတြင္ ေရႊဂံုတိုင္ႏႇင့္ ၄၆ လမ္းကဲ့သို႔ အဓိက ေနရာႏႇစ္ခုကို အေျခတည္ၿပီး လက္ေပြ႕ (Hawker) မ်ား၊ လူစည္ကားေသာ ေနရာမ်ားတြင္ ဗန္းေပၚတင္ေရာင္းမႈ (Vender) မ်ားႏႇင့္ အိမ္တုိင္ရာေရာက္ (Door to Door) ပို့သူမ်ားမႇတစ္ဆင့္ ျဖန့္ခ်ိခဲ့ၾကသည္မႇာ ႏႇစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာျမင့္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ ႏိုင္ငံတကာရႇိ သတင္းစာမ်ား ျဖန့္ခ်ိရာတြင္ General Trade အစား Modern Trade ဆိုသည့္ သေဘာတရားကို အသံုးျပဳ ေနၾကၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ ကိုယ္စားလႇယ္ အႀကီး ၁၀ ဦး၊ ၁၅ ဦး ခန့္ထားၿပီး ၎မႇတစ္ဆင့္ လက္ခြဲေပါင္း ငါးရာခန့္ ထားရႇိကာ အိမ္တုိင္ရာေရာက္ စနစ္ကို အဓိကထား ျဖန့္ခ်ိေနၾကေၾကာင္း သိရသည္။ ေလဆိပ္မ်ား၊ ဟုိတယ္မ်ား၊ စားေသာက္ဆုိင္မ်ား၊ ကုမၸဏီမ်ား၊ စတုိးဆိုင္ႀကီးမ်ား၊ စူပါမားကတ္ႀကီးမ်ားကိုလည္း အခ်ိန္မီ ေပးပို့ႏိုင္ရန္ စီစဥ္ေလ့ရႇိၾကပါသည္။ ဆိုလိုသည္မႇာ သတင္းစာတစ္ခု ရပ္တည္ႏိုင္ေရးတြင္ လက္ေပြ႕ေရာင္းခ်သူမ်ား လူစည္ကားရာ ေနရာတြင္ ဗန္းျဖင့္ ေရာင္းခ်ျခင္းထက္ အိမ္တုိင္ရာေရာက္ လေပးစနစ္သည္သာ ခုိင္ျမဲမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရႇားလႇပါသည္။ လံုးခ်င္းစာအုပ္မ်ားႏႇင့္ မဂၢဇင္းမ်ားသည္ စူပါမားကတ္ႀကီးမ်ားသို့ စတင္ေရြ႕ေနၿပီျဖစ္သည္။
သတင္းစာ နယ္မ်ားသို႔ ျဖန္႔ခ်ိျခင္း
ရန္ကုန္တြင္ သတင္းစာ ျဖန့္ခ်ိေရးအတြက္ ကားအငယ္ အလတ္စားမ်ားႏႇင့္ သတ္မႇတ္ထားသည့္ ဆံုရပ္မ်ားသို့ အခ်ိန္မီ အေရာက္ပို့ရန္ ခက္ခဲမႈ မရႇိႏိုင္ေသာ္လည္း ရန္ကုန္ျပင္ပ ျဖန့္ခ်ိေရးတြင္ ယာဥ္မ်ားျဖင့္ ပို့ေဆာင္ျခင္း (Logistic) သည္ အထူးအေရးပါလႇပါသည္။ ထုိင္းႏိုင္ငံရႇိ သတင္းစာတိုက္ အမ်ားစုသည္ နယ္မ်ားတြင္ ကိုယ္ပြားသတင္းစာတိုက္မ်ား ထားရႇိျခင္း မျပဳဘဲ ကိုယ္ပိုင္ကားမ်ား၊ ခရီးေ၀းသြားကားမ်ား၊ မီးရထားမ်ား၊ ေလယာဥ္မ်ားကို အသံုးျပဳကာ ျဖန့္ခ်ိလ်က္ရႇိေၾကာင္း ေတြ႕ရႇိရပါသည္။
သတင္းစာ ပါရာဒုိင္းအေရြ႕ႏႇင့္အတူ ေစ်းကြက္ ယႇဥ္ၿပိဳင္ျခင္း
ပုဂၢလိက သတင္းဂ်ာနယ္မ်ား အေနျဖင့္ ေစ်းကြက္ယႇဥ္ၿပိဳင္ရာတြင္ ဂ်ာနယ္မ်ား အခ်င္းခ်င္းသာ ယႇဥ္ၿပိဳင္ရေလ့ရႇိၿပီး အနည္းစုသာရႇိေသာ အစိုးရဌာနမ်ားမႇ ထုတ္ေ၀သည့္ ဂ်ာနယ္မ်ားႏႇင့္ ယႇဥ္ၿပိဳင္ရေလ့ မရႇိခဲ့ပါ။ ယခု သတင္းစာ ထုတ္ေ၀ရာတြင္ ႏႇစ္ေပါင္းမ်ားစြာ သတင္းစာေစ်းကြက္ ေ၀စုကို ၿပိဳင္ဘက္မရႇိ ရရႇိခဲ့ေသာ အစိုးရ သတင္းစာမ်ားကို သတင္းပိုင္းဆုိင္ရာကိစၥႏႇင့္ ပတ္သက္ၿပီး ယႇဥ္ၿပိဳင္ရာတြင္ အခက္အခဲ မရႇိေသာ္လည္း ျပည္သူ႔ဘ႑ာေငြမ်ားျဖင့္ အ႐ႈံးခံ ထုတ္ေ၀ေနေသာ အစိုးရ သတင္းစာမ်ားကို တန္ဖိုးအားျဖင့္ ယႇဥ္ၿပိဳင္ရာတြင္ ခက္ခဲမႈ ၾကံဳေတြ႕ႏိုင္ပါသည္။ ထုိ့အတြက္ ထြက္ရႇိၿပီး ပုဂၢလိက သတင္းစာမ်ားက ေန့စဥ္အ႐ႈံးခံၿပီး ေစ်းကြက္ေ၀စု ရရႇိေရး ႀကိဳးစားလာရသည္မႇာ သိသာ ထင္ရႇားလႇပါသည္။ အစိုးရက ထုတ္ျပန္သည့္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား ပါ၀င္ေရးသည္ သတင္းစာတစ္ေစာင္၏ အဂၤါရပ္ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ ျမန္မာ့သတင္းစဥ္မႇ ၎တို့ရရႇိေသာ သတင္းမ်ားကို ေရာင္းမည္ဆိုေသာ လက္၀ါးႀကီး အုပ္ႏိုင္ေရး ထုတ္ျပန္ခ်က္သည္ ပုဂၢလိက သတင္းစာမ်ားအတြက္ ေနာက္ထပ္ၾကံဳေတြ႕ရမည့္ အခက္အခဲတစ္ရပ္ ျဖစ္ပါသည္။ နာေရးေၾကာ္ျငာမ်ားေၾကာင့္ အစိုးရ သတင္းစာမ်ားက ပုဂၢလိက သတင္းစာမ်ားထက္ပိုၿပီး လူႀကိဳက္မ်ားသည္ ဆိုေသာအခ်က္ကို ကြၽန္ေတာ့္အေနျဖင့္ သေဘာမတူညီႏိုင္ပါ။ အိႏၵိယႏုိင္ငံရႇိ Times of India သတင္းစာ၊ ထိုင္းႏုိင္ငံရႇိ Thai Rath, Bangkok Post, The Nation၊ အင္ဒိုနီးရႇားရႇိ Jakarta Post သတင္းစာမ်ားႏႇင့္ ႏိုင္ငံတကာ သတင္းစာမ်ားျဖစ္ေသာ New York Times, International Herald Tribune စသည့္ သတင္းစာႀကီးမ်ားတြင္ နာေရးေၾကာ္ျငာမ်ား ထည့္သြင္းေလ့ မရႇိေၾကာင္း ေတြ႕ရႇိရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ နာေရးသေဘာအရ သတင္းစာတြင္ ေၾကာ္ျငာရန္မလိုဘဲ အသိမိတ္ေဆြ၊ ေဆြမ်ဳိးအခ်င္းခ်င္း လက္တို့ဖုန္းဆက္ အေၾကာင္းၾကားလ်င္ ၿပီးႏိုင္သည့္ကိစၥ ျဖစ္ပါသည္။ ျပည္သူမ်ားအေၾကာင္း ထင္ဟပ္သည့္ သတင္းမ်ား နည္းပါးသည့္ အစိုးရ သတင္းစာမ်ားသာ ဖတ္႐ႈခြင့္ ရရႇိခဲ့သည့္ ကာလအတြင္း သတင္းစာကို ေနာက္ဖက္က ျပန္ဖတ္ခဲ့ၾကပါသည္။ နာေရးအေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည့္ စာမ်က္ႏႇာမ်ားကို ၾကည့္႐ႈစရာ ေနရာအျဖစ္ သေဘာထားလာၾကၿပီး နာေရးကို သိရႇိစရာ သတင္းအျဖစ္ ထင္မႇတ္မႇားခဲ့ၾကပါသည္။ စင္ကာပူ Strait Times သတင္းစာတြင္မူ နာေရးေၾကာ္ျငာမ်ားအား ခမ္းခမ္းနားနား ေဖာ္ျပထားသည္ကို အံ့ၾသစြာ ေတြ႕ရႇိရပါသည္။
ပုဂၢလိက သတင္းဂ်ာနယ္မ်ား အေနျဖင့္ ေစ်းကြက္ယႇဥ္ၿပိဳင္ရာတြင္ ဂ်ာနယ္မ်ား အခ်င္းခ်င္းသာ ယႇဥ္ၿပိဳင္ရေလ့ရႇိၿပီး အနည္းစုသာရႇိေသာ အစိုးရဌာနမ်ားမႇ ထုတ္ေ၀သည့္ ဂ်ာနယ္မ်ားႏႇင့္ ယႇဥ္ၿပိဳင္ရေလ့ မရႇိခဲ့ပါ။ ယခု သတင္းစာ ထုတ္ေ၀ရာတြင္ ႏႇစ္ေပါင္းမ်ားစြာ သတင္းစာေစ်းကြက္ ေ၀စုကို ၿပိဳင္ဘက္မရႇိ ရရႇိခဲ့ေသာ အစိုးရ သတင္းစာမ်ားကို သတင္းပိုင္းဆုိင္ရာကိစၥႏႇင့္ ပတ္သက္ၿပီး ယႇဥ္ၿပိဳင္ရာတြင္ အခက္အခဲ မရႇိေသာ္လည္း ျပည္သူ႔ဘ႑ာေငြမ်ားျဖင့္ အ႐ႈံးခံ ထုတ္ေ၀ေနေသာ အစိုးရ သတင္းစာမ်ားကို တန္ဖိုးအားျဖင့္ ယႇဥ္ၿပိဳင္ရာတြင္ ခက္ခဲမႈ ၾကံဳေတြ႕ႏိုင္ပါသည္။ ထုိ့အတြက္ ထြက္ရႇိၿပီး ပုဂၢလိက သတင္းစာမ်ားက ေန့စဥ္အ႐ႈံးခံၿပီး ေစ်းကြက္ေ၀စု ရရႇိေရး ႀကိဳးစားလာရသည္မႇာ သိသာ ထင္ရႇားလႇပါသည္။ အစိုးရက ထုတ္ျပန္သည့္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား ပါ၀င္ေရးသည္ သတင္းစာတစ္ေစာင္၏ အဂၤါရပ္ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ ျမန္မာ့သတင္းစဥ္မႇ ၎တို့ရရႇိေသာ သတင္းမ်ားကို ေရာင္းမည္ဆိုေသာ လက္၀ါးႀကီး အုပ္ႏိုင္ေရး ထုတ္ျပန္ခ်က္သည္ ပုဂၢလိက သတင္းစာမ်ားအတြက္ ေနာက္ထပ္ၾကံဳေတြ႕ရမည့္ အခက္အခဲတစ္ရပ္ ျဖစ္ပါသည္။ နာေရးေၾကာ္ျငာမ်ားေၾကာင့္ အစိုးရ သတင္းစာမ်ားက ပုဂၢလိက သတင္းစာမ်ားထက္ပိုၿပီး လူႀကိဳက္မ်ားသည္ ဆိုေသာအခ်က္ကို ကြၽန္ေတာ့္အေနျဖင့္ သေဘာမတူညီႏိုင္ပါ။ အိႏၵိယႏုိင္ငံရႇိ Times of India သတင္းစာ၊ ထိုင္းႏုိင္ငံရႇိ Thai Rath, Bangkok Post, The Nation၊ အင္ဒိုနီးရႇားရႇိ Jakarta Post သတင္းစာမ်ားႏႇင့္ ႏိုင္ငံတကာ သတင္းစာမ်ားျဖစ္ေသာ New York Times, International Herald Tribune စသည့္ သတင္းစာႀကီးမ်ားတြင္ နာေရးေၾကာ္ျငာမ်ား ထည့္သြင္းေလ့ မရႇိေၾကာင္း ေတြ႕ရႇိရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ နာေရးသေဘာအရ သတင္းစာတြင္ ေၾကာ္ျငာရန္မလိုဘဲ အသိမိတ္ေဆြ၊ ေဆြမ်ဳိးအခ်င္းခ်င္း လက္တို့ဖုန္းဆက္ အေၾကာင္းၾကားလ်င္ ၿပီးႏိုင္သည့္ကိစၥ ျဖစ္ပါသည္။ ျပည္သူမ်ားအေၾကာင္း ထင္ဟပ္သည့္ သတင္းမ်ား နည္းပါးသည့္ အစိုးရ သတင္းစာမ်ားသာ ဖတ္႐ႈခြင့္ ရရႇိခဲ့သည့္ ကာလအတြင္း သတင္းစာကို ေနာက္ဖက္က ျပန္ဖတ္ခဲ့ၾကပါသည္။ နာေရးအေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည့္ စာမ်က္ႏႇာမ်ားကို ၾကည့္႐ႈစရာ ေနရာအျဖစ္ သေဘာထားလာၾကၿပီး နာေရးကို သိရႇိစရာ သတင္းအျဖစ္ ထင္မႇတ္မႇားခဲ့ၾကပါသည္။ စင္ကာပူ Strait Times သတင္းစာတြင္မူ နာေရးေၾကာ္ျငာမ်ားအား ခမ္းခမ္းနားနား ေဖာ္ျပထားသည္ကို အံ့ၾသစြာ ေတြ႕ရႇိရပါသည္။
ေၾကာ္ျငာႏႇင့္ ပုဂၢလိကသတင္းစာ
ပုဂၢလိကသတင္းစာမ်ားသည္ အၿပိဳင္အဆုိင္ ေစ်းေလ်ာ့ၿပီး ေစ်းကြက္ေ၀စု ရရႇိေရးအတြက္ အားထုတ္ေနၾကသည္ဟု သိရႇိရပါသည္။ တစ္ေစာင္လ်င္ တိုက္ေစ်း ၅၀ က်ပ္ႏႇင့္ ထုတ္ေ၀ေနေသာ အစိုးရသတင္းစာမ်ားကို ယႇဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္ရန္ ထြက္ရႇိၿပီး သတင္းစာမ်ားက တစ္ေစာင္လ်င္ တိုက္ေစ်း ၁၀၀ က်ပ္ႏႇင့္ ေရာင္းခ်ေနသည္ကို ေတြ႕ရႇိရပါသည္။ ပုံႏႇိပ္ႏႇင့္ သတင္းစာ ထုတ္ေ၀သူမ်ားအားလံုး သိၾကၿပီးျဖစ္သည့္အတုိင္း ထုတ္ေ၀ၿပီး သတင္းစာမ်ားသည္ အ႐ႈံးခံ ထုတ္ေ၀ေနသည္မႇာ ထင္ရႇားလႇပါသည္။ ထိုအခါ ေၾကာ္ျငာရရႇိေရးအေပၚ မႇီခိုလာရပါသည္။ ဆိုလိုသည္မႇာ သတင္းစာမ်ားသည္ ေၾကာ္ျငာစား အျဖစ္သုိ့ အလိုလို ေရာက္ရႇိသြားေပလိမ့္မည္။ သို့ေသာ္လည္း အစိုးရ သတင္းစာမ်ားက ေၾကာ္ျငာေစ်းႏႈန္းခ်ၿပီး ေစ်းကြက္ေ၀စု ရရႇိေရး ႀကိဳးစားလာသည့္အတြက္ ေရရႇည္အ႐ံႈးခံ ရပ္တည္ေရး အခက္အခဲမ်ား ပိုမိုေတြ႕ၾကံဳ လာရမည္ျဖစ္သည္။ ေစာင္ေရအေပၚ ဂုဏ္သိကၡာရႇိစြာ ရပ္တည္ႏိုင္ေရးသည္ ပို၍မႈန္၀ါးလာမည္ျဖစ္သည္။
ပုဂၢလိကသတင္းစာမ်ားသည္ အၿပိဳင္အဆုိင္ ေစ်းေလ်ာ့ၿပီး ေစ်းကြက္ေ၀စု ရရႇိေရးအတြက္ အားထုတ္ေနၾကသည္ဟု သိရႇိရပါသည္။ တစ္ေစာင္လ်င္ တိုက္ေစ်း ၅၀ က်ပ္ႏႇင့္ ထုတ္ေ၀ေနေသာ အစိုးရသတင္းစာမ်ားကို ယႇဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္ရန္ ထြက္ရႇိၿပီး သတင္းစာမ်ားက တစ္ေစာင္လ်င္ တိုက္ေစ်း ၁၀၀ က်ပ္ႏႇင့္ ေရာင္းခ်ေနသည္ကို ေတြ႕ရႇိရပါသည္။ ပုံႏႇိပ္ႏႇင့္ သတင္းစာ ထုတ္ေ၀သူမ်ားအားလံုး သိၾကၿပီးျဖစ္သည့္အတုိင္း ထုတ္ေ၀ၿပီး သတင္းစာမ်ားသည္ အ႐ႈံးခံ ထုတ္ေ၀ေနသည္မႇာ ထင္ရႇားလႇပါသည္။ ထိုအခါ ေၾကာ္ျငာရရႇိေရးအေပၚ မႇီခိုလာရပါသည္။ ဆိုလိုသည္မႇာ သတင္းစာမ်ားသည္ ေၾကာ္ျငာစား အျဖစ္သုိ့ အလိုလို ေရာက္ရႇိသြားေပလိမ့္မည္။ သို့ေသာ္လည္း အစိုးရ သတင္းစာမ်ားက ေၾကာ္ျငာေစ်းႏႈန္းခ်ၿပီး ေစ်းကြက္ေ၀စု ရရႇိေရး ႀကိဳးစားလာသည့္အတြက္ ေရရႇည္အ႐ံႈးခံ ရပ္တည္ေရး အခက္အခဲမ်ား ပိုမိုေတြ႕ၾကံဳ လာရမည္ျဖစ္သည္။ ေစာင္ေရအေပၚ ဂုဏ္သိကၡာရႇိစြာ ရပ္တည္ႏိုင္ေရးသည္ ပို၍မႈန္၀ါးလာမည္ျဖစ္သည္။
ပုဂၢလိကသတင္းစာမ်ား ေရရႇည္ရပ္တည္ႏိုင္ေရး
သတင္းစာ၏ အသက္သည္ သတင္းျဖစ္သည့္အတြက္ အားငယ္စရာ မရႇိေသာ္လည္း သတင္းစာပါရာဒိုင္း အေရြ႕တြင္ ေဖာ္ျပၿပီးခဲ့သည့္ အခက္အခဲေပါင္း ေျမာက္ျမားစြာကို သတင္းစာ ထုတ္ေ၀သူမ်ား အေနျဖင့္ အမႇန္တကယ္ ၾကံဳေတြ႕ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုအခက္အခဲမ်ားထက္ပိုၿပီး ေနာက္ျပန္ဆြဲလိုသူမ်ား၊ ေနရာဖယ္မေပး လိုသူမ်ား၊ သတင္းစာ၏ အသက္ျဖစ္သည့္ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ (Freedom of Expression) ကို တစ္နည္းတစ္ဖံု တားျမစ္ဟန့္တားလိုသူမ်ားကိုလည္း တစ္ဆက္တည္း ရင္ဆိုင္ရဖြယ္ ရႇိေနပါသည္။ လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ကိုင္တတ္ၿပီး လုပ္ငန္းကြၽမ္းက်င္သူမ်ား ရႇိေသာ္လည္း မဖြံ႕ၿဖိဳးေသးေသာ ဘဏ္လုပ္ငန္းႏႇင့္ ျမင့္မားေသာ ဘဏ္တိုးႏႈန္းမ်ားေၾကာင့္ လုပ္ငန္းတုိးခ်ဲ႕ေရး အတြက္ ဘဏ္အားကိုး ေငြေခ်းလုပ္ေဆာင္ေရးသည္လည္း အဆင္မေျပသည့္ အျခားအခ်က္တစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ ထို့ေၾကာင့္ ထုတ္ေ၀ၿပီး ပုဂၢလိက သတင္းစာမ်ား၊ ထုတ္ေ၀ လတၲံ႕ေသာ ပုဂၢလိက သတင္းစာမ်ား ေရရႇည္ရပ္တည္ေရးအတြက္ ရင္ တမမျဖင့္ ေစာင့္ေမ်ာ္လ်က္....
Category: